
Campaign Effects in East Central Europe: Examples from Recent Elections

Gábor Tóka and Marina Popescu

Dept. of Political Science Dept. of Government

Central European University University of Essex

Budapest, Hungary Colchester, UK

tokag@ceu.hu marinapopescu@yahoo.com

www.personal.ceu.hu/departs/personal/Gabor_Toka

Paper prepared for panel # 38/1 and 36/23, “Campaign Effects in Cross-National 

Perspective” (co-sponsored panel between the Political Communication Section and the 

Elections and Voting Section) at the 2003 Annual Meeting of the American Political 

Science Association at Philadelphia, 27-31 August 2003.  American Political Science 

Association.



1

Abstract

This paper discusses the media and political contexts of campaign effects in the newer 

democracies of Central Europe, and draws upon examples from the 1994, 1998 and 2002 

Hungarian national elections, as well as recent elections in Romania. Research (by the 

authors) on the 1994 and 1998 Hungarian elections found important campaign effects 

though these were not consistent from one election to the next, and also not always in line 

with what the campaign strategists had intended. The main findings from research on the 

1994 and 1998 Hungarian elections are summarized, and changes in the media and 

political systems are discussed before turning to the post-election 2002 survey for 

analysis of the relationship between media use on the one hand, and political attitudes, 

evaluations, and vote choice on the other. In addition, one panel, and a three-wave 

longitudinal survey covering the 1996 and 2000 national elections in neighboring

Romania are analyzed to assess the validity of three possible explanations of why the 

partisan abuse of public television broadcast by government parties can sometimes help 

them in the electoral arena, and yet have a potential to grossly backfire in some elections.

Acknowledgements

Data collection for the Hungarian surveys used in this paper was supported through a 

grant from the Central European University Foundation. The panel data from the 1996 

Romanian election was collected by the Institute of Sociology of the Romanian Academy 

of Science, and kindly provided to us by one of the principal investigators, Dr. Valentina 

Marinescu. The longitudinal survey from the 2000 Romanian election campaign was 

commissioned by the Pro Institute, Bucharest, and kindly provided to us by the principal 

investigator, Dr. Mirel Palada. Of course, none of these organizations and individuals is 

in any way responsible for the views expressed herein.



2

Most research on campaign and media effects in elections focused on countries where 

television coverage of politics is strongly shaped by the non-partisan traditions of either 

the BBC, or the German and Scandinavian public televisions, or the main American 

networks, or all of these. To what extent the findings obtained in these countries can 

generalize to other contexts has always been uncertain.

In the present paper we are concerned with the short-term electoral effects of 

television broadcast only, and only in a post-communist context. We concentrate on 

television broadcast that was, presumably, shaped by the desires of election campaigners. 

No other forms of campaign effects will be explored. We do not consider established 

democracies where, as in some Latin countries of Europe, television coverage may, at 

times, be highly partisan too. We do not consider non-democratic countries or new 

democracies with a long-established market economy either. Rather, our investigation is 

limited to new democracies where public television, at least in the first few years after a 

transition to democracy, had an unusually central role in political communications.

Apart from this characteristic of the media scene, the cases that we look at are 

also similar in the presence of a peculiar political opportunity structure that authoritarian 

legacies create. Thus we conceive them as a natural laboratory to study variance in 

television impact and its possible causes while keeping a host of cultural, social and 

political variables constant. Altogether we consider five election campaigns, which, we 

believe, were typical for many late democratizing countries. The key question leading our 

inquiry is as follows: under what circumstances does the apparent (ab)use of public 

television for electoral propaganda purposes benefits incumbents in elections, and when 

does it hurt them?

There are a number of reasons why this question assumes particular relevance in 

new democracies, especially where private business and especially private television used 

to have weak or no presence. First, many channels of party-voter communication are hard 

to use in campaigns in these countries. For lack of both cash and service providers, 

electoral campaigns can rarely rely on paid advertisements and direct mail in a major 

way. At the same time, parties may also lack the membership base necessary for large-

scale personal canvassing and packed rallies. At any rate, since parties and party-voter 



3

linkages are necessarily new, it is unusually hard to tell supporters, swing voters and 

committed opponents apart. Therefore, the impact of get-out-the-vote campaigns, even 

when they are feasible at all, is uncertain: they may easily mobilize opponents as much as 

supporters. Targeting isolated voters by taking position on issues may not be a panacea 

either, since the calculation of vote-maximizing party positions is greatly hampered by 

the presence of numerous parties with shifting ideologies and the lack of historically 

cumulated experience with citizens’ preferences.

Secondly, the inevitable weakness of party loyalties in new democracies must 

leave unusually great opportunities for campaign influence. For the same reason the 

stakes are equally unusual. Defeat may often mean the total disappearance of a party from 

electoral competition, and victory seems to be within reach for quite a few competitors. 

The combination of high stakes and great uncertainty must push party leaders to make 

full use of whatever tools of campaigning they can rely on – even if the use of these 

techniques contradicts their own commitments to democratic ideals and/or seems risky.

Third, many post-authoritarian democracies inherited government-controlled 

public television channels from the ancien régime. Incumbents’ influence over public 

television is variable, just like the means via which this influence is exercised. Direct 

instruction and briefing of news editors may be unusual. Yet the experience of the two 

countries covered in our analysis suggests that indirect means – like the appointment of 

trusted partisans to head public service media, intimidation of editors through threatened 

budget cuts, and providing loyal journalists attractive career opportunities when the next 

government fires them – can still assure that many journalists end up acting like party 

delegates. Part of the explanation is presumably the understandable lack in many new 

democracies of a culture of public service journalism, and the dominance of a ‘political 

advocate’ rather than ‘watchdog’ and ‘information provider’ role definition among 

journalists. The frequent result is that journalists spontaneously assure that their party 

gets extensive and predominantly positive coverage in any politically relevant 

communications under their control. They can often take it for granted that they will keep 

or lose their job depending on the electoral success of a party - a situation not unlike that 

of ordinary campaign personnel. Thus, media coverage – and probably even more 



4

frequently in publicly funded than commercial media – frequently assumes 

propagandistic overtones.

Fourth, new democracies are middle- or low-income countries, hence 

government-controlled electronic media may, for many, be the only mass media citizens 

are exposed to. Where governments, presidents and/or parties try to use public television 

to spread thinly veiled partisan propaganda, this fact almost always contradicts more or 

less strong popular expectations of a non-partisan political coverage on major and 

publicly financed providers of political information. This tension often turns into a major 

political issue itself, with intriguing implications for campaigns.

Thus, our analysis focuses on public television broadcast that, we believe, was to 

serve the electoral interests of the main party, alliance or presidential candidate(s) 

representing in an election the incumbents of the day. The cases covered show some 

variation in the characteristics that our previous analyses suggested as possible 

explanations for governmental abuse of public television coverage helping the 

incumbents in intended ways in some elections, but having backfired in others.

We start by reciting the results of a previous study of ours where we demonstrated 

that pro-governmental coverage of public television does indeed show such varied 

effects, and offered some possible explanations for the occasional occurrence of 

boomerang effects. By adding three more elections to our analysis, now we have an 

improved ability to consider which of the three may fit the facts best. This new analysis is 

presented in the second half of the present paper. We conclude with evaluating the results 

and briefly discussing how further evidence could substantially improve our analysis.

1. A Hungarian case study

Our previous study of boomerang effects focused on the 1994 and 1998 Hungarian 

elections, which were covered by closely comparable panel survey data (see Popescu and 

Tóka 2002). In Appendix 1 we offer an overview of the media and party political 

landscape in Hungary, which backs up our interpretation. Readers can ignore this 

overview without any loss if they are not particularly interested in context-specific

information. 



5

As Appendix 1 explains, regular news coverage and other television programs 

obtained a particularly important role in campaign communications in Hungary. 

Television had a pre-eminent role: in a poll of eligible voters carried out in the middle of 

the 1994 campaign, 65 percent said that television, and only 14 and 11 percent said that 

newspapers or radio, respectively, were their main sources of information about the 

election. Other information sources were mentioned by just 7 percent of the respondents.1

Against this background, it became a major topic of speculation how the pro-

governmental coverage of public television influenced election outcomes, if at all. 

Although no systematic assessment has been carried out for all the elections, we believe 

that the bias was clearly present in all election years, although more blatantly so in 1994 

than in later years. Indeed, literally all media personnel who controlled the news 

programs on public television lost (or judiciously quit) their job shortly after the 

opposition victories in the 1994, 1998 and 2002 elections - and had had little reason to 

expect that they can keep it in such an eventuality. Thus, they were arguably more in the 

position of campaigners than of public service journalists. At least in 1994, this was also 

reflected in how they were perceived by the public. In the surveys that we shall analyze 

below, 45 percent of the 1994 respondents named the ruling MDF as a party favored by 

public television coverage on the first place, and 9 percent named so the main challenger 

party, the MSZP. Four years later the perceived bias was lesser: only 22 percent named 

the main government party, MSZP as the one favored by public television on the first 

place, and 7 percent attributed this status to Fidesz-MPP, the key challenger and eventual 

winner in that year’s election.2

An excess of the 1994 public television programs gives a better idea than any 

number about how dubiously news-worthy and how overtly propagandistic these 

programs were at their worst. One week before voting day, the evening news magazine 

aired an interview with an ex-pat suggesting that the leader of the then most popular 

1 These data were made available to us by the Median Public Opinion and Market 
Research Institute, and are based on a random route sample (N=1200), weighted to match 
the demographic composition of the adult population.

2 Most of the remaining respondents either could not positively answer these 
questions, or thought that the coverage was always fair and balanced. Only ten percent in 



6

opposition party, the ex-communist MSZP, had tortured a political prisoner after the 

suppression of the 1956 uprising, kicking out some teeth of the sympathetic interviewee. 

Neither historians nor the party leader were asked to comment on whether he - much 

criticized for admittedly joining a pro-Soviet paramilitary unit in 1956 – could possibly 

serve in any prison at all. Half an hour later, a 90-minute documentary - broadcast as the 

main Sunday evening program - was exclusively devoted to repeating a 40-years old, but 

never substantiated allegation that many (presumably political) prisoners were starving in 

a secret underground prison during the 1956 revolution. The documentary implied that 

the MSZP probably picked its post-1989 headquarters so as to hide the access route to the 

underground prison.

It is certainly not obvious that spreading poorly supported allegation about the 

chief opposition party on a publicly financed television could help the incumbents, 

especially if this happens in the context of a long controversy over governmental control 

of public broadcasting, and the dissatisfied viewers cannot switch to a rival channel 

before they would get mad about what they see. And this is exactly how things were in 

1994. The media war regularly filled headlines and editorials for about three years 

between 1991 and 1994, featuring unusual presidential vetoes, Constitutional Court 

rulings, parliamentary hearings, street demonstrations, and spectacular confrontations 

between government and the - eventually removed - presidents of public television and 

radio. There was little chance that someone did not discover that many critiques deemed 

the political coverage on public television strongly biased in favor of the main 

government party.

In contrast, in 1998 private channels already had a strong presence. Fewer people 

watched public television in 1998 than in 1994, and the political coverage was, according 

to our impressions, at least, less one-sided. The relationship between government and 

public service media as well as political coverage on the latter was – temporarily - free of 

controversy, and the adoption of the 1995 media law gave the center-left government 

credibility as a supporter of pluralism and public service ideals. But did all these changes 

1994, and 3 percent in 1998 mentioned some other parties as most favored by the 
coverage.



7

make the electoral impact of public television politically neutral, or did they just make the 

pro-governmental propaganda hidden, subtle, and hence more effective?

Our previous analysis relied on election studies that allowed us to regress attitude 

changes between pre- and post-election interviews on variables measuring exposure to 

various media outlets, while controlling for pre-campaign attitudes, socio-demographic 

characteristics, political involvement, and party sympathies among the respondents. The 

results suggested that exposure to public television broadcast -, and its news magazine in 

particular - reduced the probability of voting support for the main government party 

during the final weeks of the 1994 election campaign, and increased the probability that 

the viewer ended up voting for the main opposition party. The effect occurred partly 

through a change in party sympathies associated with public television exposure during 

the campaign. However, some of the effects of exposure on vote choice were direct, even 

after controls for television’s impact on party sympathies, issue positions, personal 

perceptions of the likely winner of the election and of economic conditions. All these 

results proved robust after controls were introduced for demographic variables, 

newspaper reading, exposure to private television broadcast, and political interest. This 

suggested to us that public television broadcast probably became a salient issue concern 

itself, which was further activated by exposure to public television. Thus frequent 

watching of public television could move voters away from the main government party 

and into the opposition camp.

In contrast, in the 1998 data the same regression models revealed that exposure to 

public television during the campaign had no direct effect on the vote, but indirectly 

helped the main government party through its short-term impact on party sympathies. The 

stark contrast between media effects in the two election years could probably be 

explained with the opposition’s success in 1994 in highlighting the widely perceived pro-

governmental bias of public television as proof of authoritarian tendencies in the 

government itself. Indeed, as shown above, in 1998 much fewer people perceived such 

bias, and the opposition was also largely silent about governmental influence on public 

television.

Alternatively, the unskillful, unprofessional, and blatantly propagandistic tone of 

the programs in 1994 may have caused the boomerang effect too. Indeed, some of our 



8

previous findings suggested that the subtler the forms of influencing voters were, the 

more reliable they were in delivering the intended results. For instance, we found that 

even in 1998, public television exposure during the campaign, despite the likely intention 

of news editors, failed to make people more likely to believe that the economy was in a 

good shape. However, both in 1994 and 1998 public television primed citizens’ vote 

choices on issue concerns and economic evaluations very much the way as government 

party campaigners presumably desired. Thus, it would seem that relatively subtle forms 

of media influence – like priming – could work in intended ways even when the media in 

question is widely perceived as biased. At the same time, even a relatively credible 

source – like public television in 1998 – may fail to have a straight persuasive impact on 

relatively strongly held citizen opinions.

Thirdly, it is also conceivable that the presence or absence of alternative television 

channels was the key reason for pro-governmental television broadcast having a 

boomerang effect in 1994, but helping the government in 1998. Since there was no 

noteworthy televised alternative to the political coverage of public television in 1994, 

dissatisfied viewers could not simply switch to news programs on other channels. As a 

result, people with an interest in watching politics on television kept following public 

television broadcast even if they found it biased and objectionable. It is plausible that 

their continued exposure to a disliked source kept their dissatisfaction with government-

controlled media very much on their mind while thinking of the parties and casting their 

vote. The situation was quite the opposite in 1998, and probably that is why the net 

impact of public television broadcast was favorable for the main government party.

A fourth possible explanation is offered by an argument that is frequently heard in 

some circles in post-communist countries, namely that most top journalists, and 

especially in the electronic media, are entrenched holdovers from the media personnel of 

the ancien régime, and therefore sympathizers of the ex-communist parties. Thus, their 

influence on message content on public television may always work in favor of the 

former communist parties, whether they are in government or opposition. Given our –

admittedly impressionistic – knowledge of the partisanship of those in control of political 

coverage on Hungarian public television and the scale of repeated changes in personnel, 

we do not find this explanation particularly plausible. Yet, it is certainly consistent with 



9

the survey data that our previous analysis presented – as are the three other explanations 

too. Hence they all deserve further analysis.

2. Hypotheses

To sum up, our previous analysis leaves us with four hypotheses about the emergence of 

boomerang effects: exposure to public television broadcast will reduce sympathy and 

voting support for representatives of the main governmental party vis-à-vis the main 

opposition party if:

• (Hypothesis 1) the political opposition is vocal and active in demonstrating undue 

governmental influence in public television and a pro-governmental bias of 

coverage;

• (Hypothesis 2) the pro-governmental bias of public television is particularly 

blatant, i.e. visible to viewers even in the absence of any opposition criticism;

• (Hypothesis 3) the political coverage on public television does not face serious 

competition from alternative television channels; or

• (Hypothesis 4) ex-communists and their potential allies are the major party 

alternative to the incumbents, because holdover journalists from the ancien régime 

have a preponderant influence on relevant aspects of television coverage, no 

matter what governments do.

Although we derived these hypotheses from a Hungarian case study, they are 

applicable to - and probably sufficiently plausible in – other political contexts as well. 

Only the specific reasoning behind hypothesis four would have to be adjusted should the 

hypothesis be applied beyond the post-communist world.

To improve our ability to test these explanations empirically, the present paper 

analyzes 1994, 1998 and 2002 post-election survey data from Hungary, as well as pre-

and post-election surveys from the 1996 and 2000 Romanian elections. In three of these 

cases the incumbents were anti-communist center-right formations: the Hungarian 

Democratic Forum (MDF) and the Fidesz-MDF joint list in the 1994 and 2002 Hungarian 

parliamentary elections, respectively, plus the members of the governmental coalitions as 

well as their presidential candidates in the 2000 Romanian elections. In the 1996 



10

Romanian and the 1998 Hungarian elections, ex-communist politicians dominated the 

government, and were represented in the election by the Romanian Party of Social 

Democracy (PDSR) as well as its presidential candidate Ion Iliescu, and the Hungarian 

Socialist Party (MSZP), respectively. Hence, our analysis can control for changes in 

government partisanship. If hypothesis four is correct, then exposure to public television 

should have increased sympathy and voting support for the main government party in the 

1998 Hungarian and the 1996 Romanian election, but had the reverse (or at least neutral) 

effect in the other three elections covered by the present analysis.

We believe that there also was some variance across the five elections that are 

relevant for the assessment of the other hypotheses (see Table 1). Unfortunately, we 

cannot back every detail of this claim with hard data. Yet we think that probably all non-

partisan observers would agree that public television coverage had a pro-governmental 

bias in all five elections, and at least some of the key journalists and editors in charge of 

news programs were keen to promote the electoral fortunes of the main government 

party. We also venture that in none of the other four elections was this bias as blatant as 

in the 1994 Hungarian election. Hence, if the blatant bias itself was the cause of the 

boomerang effect in 1994, then in no other election should we detect anything similar. 

Further evidence in favor of hypothesis two would be obtained if subtler media effects -

like priming on issues by public television according to the likely desires of pro-

governmental campaigners - were more frequently observed in the data than straight 

persuasion effects on such relatively stable attitudes as party sympathies or performance 

evaluations.

Table 1 about here

This additional evidence regarding priming might help us to differentiate between 

hypotheses two and three. Both would lead us to expect that boomerang effects only 

occurred in the 1994 Hungarian elections. However, the hypothesis about the availability 

of an exit option (i.e. the ability to switch from public to private television channels) 

would not be able to explain if priming effects were to be found more frequent than 

persuasion effects. The other hypothesis comes closer to saying that priming – since it is 



11

subtler than persuasion – is more likely to occur. Thus, if priming effects are rare 

compared to persuasion effects, and the boomerang effect only occurred in the 1994 

Hungarian election, then hypothesis three would look slightly more plausible than 

hypothesis two.

If neither of the two is correct and it was, instead, opposition criticism of 

governmental influence in public television that made citizens sufficiently resistant and 

averse to biased coverage in Hungary in 1994, then probably the 2002 Hungarian election 

should also have witnessed a similar boomerang effect as the one in 1994. This should be 

so since between 1999 and 2002 the Hungarian opposition, just like in the run-up to the 

1994 election, continuously argued that the center-right government was undermining the 

democratic process, not the least by various measures promoting governmental influence 

in public service media.3 In addition, the opposition parties frequently tabled well-

publicized complaints in the respective complaints commissions against politically biased

coverage on public television. Although the issue was not as central then as in the 1994 

election, nonetheless in the 2002 Hungarian it certainly had a far stronger presence than 

either in the two Romanian or the 1998 Hungarian elections.

Since we have no strictly comparable survey data for all five elections, our tests of 

these hypotheses are going to be much less clean and neat than we would desire. Yet, 

empirical tests are better than none at all, so we undertake whatever is feasible given the 

data available to us. 

3. Data

In our previous analysis we used panel survey data collected at the time of the 1994 and 

1998 elections. They combine personal interviews carried out a few weeks before the first 

round of the election with interviews conducted with the same respondent a few days 

after the first round. For the 2002 Hungarian elections, only a post-election survey is 

available to us. This survey, however, used some of the same questions – most notably on 

media exposure –, and had its fieldwork scheduled between the two rounds of the 

3 The most important reference point of this argument was the blocking in 
parliament the election of any opposition representative to the supervisory boards of 
public television and radio.



12

elections just like the 1994 and 1998 post-election waves of the panel studies. In all three 

years, random route samples of the adult population were interviewed by the Medián 

Public Opinion and Market Research company with standardized questionnaires for the 

first – and in 2002 the only – wave of the survey. In 1994 and 1998 a total of 719 and 

1525 out of an initial 1200 and 2400 pre-election respondents were successfully re-

interviewed between the two rounds of the elections. The data are weighted so that the 

weighted proportion of 40 non-overlapping demographic groups (defined in terms of 

gender, age, urban vs. rural place of residence and education) in the sample equal those 

reported in the estimates of the Central Statistical Office for 1996 and 2001, respectively.

Therefore, we have roughly comparable post-election survey data for these three 

Hungarian elections, and for two of them we also know what results the same kind of 

analysis yielded when pre-election party sympathies and other political attitudes were 

controlled for. This will enable us to determine whether the patterns observed in the 2002 

post-election data are more akin to those in the 1994 post-election data, or to the patterns 

observed in the 1998 post-election data. In 1994, according to our panel data, public 

television broadcast had a boomerang effect on sympathy and voting support for the 

incumbents. The 1998 data, in contrast, were witness to a positive effect of exposure to 

public television on sympathy – and via that voting support - for the main governmental 

party. Given these benchmarks, the analysis of the cross-sectional data from the three 

elections should tell us something about the likely direction of the effect of public 

television on voting support for the government in 2002.

We analyze media effects in the 1996 Romanian election with the help of a three-

wave panel survey carried out by interviewing a nationwide stratified random route 

sample first in late September 1996. The second interview, with 987 of the initial 1263 

respondents, was carried out in late October 1996, still before the first round of 

concurrent presidential and parliamentary elections. The third wave of the interviews was 

carried out between the two rounds of the presidential election – the parliamentary 

election is completed in one round – in mid-November 1996 with 898 of the original 

1263 respondents.

For the analysis of the 2000 Romanian elections we rely on a three-wave 

longitudinal survey. Once again, the three waves were carried out in September, October 



13

and November, but the first round of the election then occurred shortly after the last wave 

of interviews. For each wave a fresh stratified random route sample was interviewed, 

involving 2438, 1460, and 1241 respondents, respectively. 

The 2000 Romanian data are certainly not ideal for comparison with the post-

election data from the other elections covered here. However, by estimating similar 

statistical models for each of the three surveys in 2000, we can establish the direction and 

size of the change in relevant parameters over the course of the campaign. This should 

give at least some clue as to the occurrence and direction of media effects on vote choice 

and political attitudes. Appendix 2 provides contextual information on Romanian media 

and electoral politics.

4. Empirical analysis

Briefly put, our statistical analyses try to determine how, if at all, public television 

broadcast affected vote choice – either directly or indirectly through party sympathies, 

issue attitudes, performance evaluations and possibly priming. We start the analysis with 

the most suitable data set in the present analysis, i.e. the 1996 three-wave panel from 

Romania. 

Figure 1 sketches the path model that we estimated for this data set. Appendix 3 

provides a detailed description of the variables. The key independent variable is Public tv 

exposure, capturing individual-level variation in the frequency of watching public 

television during the campaign. The key dependent variable is Vote choice (as reported in 

the third wave of the panel, after the first round of the election). It is coded 1 if the 

respondent voted for the government party (PDSR) in the elections to the lower house, 

minus one if s/he voted for any one of the three opposition parties (CDR, PD, UDMR) 

that formed the government after the election, and zero otherwise.

No direct effect of media exposure on Vote choice is expected. Mere watching of 

television programs – over and above its indirect impact through its influence on 

generalized party sympathies, issue attitudes and the like – should not make people vote 

in a particular way. We would rather argue that such a direct effect can only occur if 

public television coverage itself becomes an issue that moves people to vote against (or, 

what would be harder yet to imagine, for) the main government party.



14

Of course, any correlation between Vote choice and Public tv exposure may also 

be caused merely by the audience of the public television having some socio-

demographic characteristics that, entirely independently from the political effects of 

public television, are correlated with party choice. Therefore we introduced a series of 

control variables in the model to control for such spurious relationships between vote 

choice and television watching. The sketch in Figure 1 is simplified in that it does not list 

the individual control variables separately, just signals their collective presence in the 

statistical models. The control variables in question measured the socio-demographic 

characteristics of the respondents as well as their exposure to the two main private 

television channels, PRO TV and Antena 1 (see the note to Figure 1). Since we are not 

interested in the effects of these control variables themselves, the respective parameter 

estimates are not displayed.

The remaining variables are expected to mediate the impact of public television 

on vote choice. They are Party affect – understood as a running tally of party evaluations 

stored in citizens’ short- term memory, and calculated as the difference between the 

respondents’ evaluations of the government party and whichever of the three mentioned 

opposition parties they liked most –, Issue attitude, and an interaction term between Issue 

attitude and Public tv exposure. Should second wave (i.e. late-campaign) Party affect be 

positively influenced by Public television exposure even when we control for first wave 

(i.e. early-campaign) Party affect and other possible determinants, we would infer that 

public television exposure during the campaign made people like more the government 

party, and/or less the opposition. If, as it is to be expected, Party affect has a huge 

positive effect on Vote choice, this would mean that public television promoted the 

electoral fortunes of the incumbents through its impact on party sympathies.

In the case of the 1996 Romanian election Issue attitude refers to a set of issues, 

which the main opposition party relentlessly tried to put on the political agenda. This is 

so because in that year the main government party did not run a particularly issue-

centered campaign, and therefore we could not find any item in the survey questionnaire 

that could have tapped respondent’s attitudes on an issue that the government had tried to 

use in the campaign. The coding of the variable is such that the higher the respondents’ 

score, the closer their attitudes were to the issue position of the government party. Thus, a 



15

positive effect of public television on these issue attitudes would mean that public 

television helped the government party in the election by making viewers adopt 

increasingly pro-governmental attitudes on these issues during the campaign. Such a 

positive effect would be signaled if the Public television exposure variable positively 

impacted second wave Issue attitudes even after the effect of first wave Issue attitudes

and all the control variables were taken into account.

Finally, if public television primed voters’ choices on exactly these issues, than 

the interaction between the Public television exposure and Issue attitudes variables must 

positively affect Vote choice. Since it was the opposition that promoted the issues in 

question, we would rather expect the opposite: i.e. that the viewers of public television 

were less primed on these issues than other people, and hence the effect of the interaction 

term is negative.

Figure 1 about here

The parameter estimates were obtained with rough and dirty linear regression 

models, estimated separately for each dependent and intervening variable in the path 

model.4 Because of panel attrition and missing values, the number of cases on which the 

various parameter estimates are based varies: it is 536 for effects on second wave party 

sympathies, 615 for the effects on second wave issue attitudes, and 447 for the regression 

of Vote choice on its determinants. Figure 1 also displays the parameter estimates of 

interest from the regression equations. 

It can be readily seen that the only statistically significant effects in the model are 

the impact of first wave (early-campaign) party affect on second wave (late-campaign) 

party affect, and the latter on vote choice. But some of the insignificant effects may be 

insignificant only because of the relatively small sample size or poor measurement: after 

all, the impact of Public television exposure on second-wave Issue attitude  is quite 

4 Given the measurement level of the different dependent and intervening 
variables as well as a preference for listwise deletion of missing values, this solution is 
not entirely satisfactory. A mix of simultaneously estimated linear and ordered logit 
models would have yielded more reliable results. However, time constraints prevented us 
from going in that direction.



16

comparable in size and significance level to the impact of first-wave Issue attitude on 

second-wave Issue attitude . This latter effect must be real if issue attitudes had any 

stability at all over the one-month period separating the two interviews in time. Hence the 

statistically insignificant effect of Public television exposure - given that its significance 

level is .22 and the N in the respective equation is as low as 615 – should not be 

dismissed lightly. At any rate, the direct effects of exposure to public television on party 

affect and issue attitudes are both positive and close to conventional significance level. 

The probability of these two positive effects occurring simultaneously just by chance, in 

the absence of any one of them being truly positive in the population of interest, can be 

approximated by multiplying their significance levels: .22 times .10=.022. That is to say, 

the chances are roughly 2 out of 100 that none of these apparent positive effects in the 

data is more than just a random occurrence. 

Our tentative conclusion is that in the 1996 Romanian public television was more 

likely to help than to damage the campaign efforts of the main government party. The 

impact of the interaction term between Issue attitude and Public tv exposure also goes in 

the expected negative direction, but it clearly fails to come close to statistical 

significance. Thus, pro-governmental priming effects were less likely to have occurred in 

this election than pro-governmental persuasion effects of public television. Last but not 

least, the direct effect of Public tv exposure on Vote choice is not only insignificant, but is 

positive: hence a boomerang effect of pro-governmental coverage on public television is 

very unlikely to have occurred in the 1996 Romanian election. 

These findings are consistent with all hypotheses: public television is more likely 

to help than undermine pro-governmental campaigns, at least when (1) the opposition is 

not vocal in condemning governmental influence in public television; (2) the bias of the 

political coverage is not blatant; (3) there are significant private television channels; and 

(4) political forces associated with the ancien régime are in government. All these 

conditions were present in 1996, thus the 1996 results cannot give us much ground to tell 

which hypothesis about the occurrence of boomerang effects is more likely to be correct. 

Only hypothesis 3, emphasizing the blatant vs. subtle character of the pro-governmental 

bias, is slightly undermined by the striking weakness – and likely non-existence - of the 

priming effect that we looked at.



17

Figure 2 shows a simplified sketch of the path model that we estimated for each 

cross-sectional data set that included all the variables that the model requires. These 

surveys are the first two waves of the 1996 Romanian panel, now treated separately; the 

three waves (all pre-election) of the 2000 longitudinal election study in Romania; and the 

post-election surveys from the three Hungarian elections. Note that for three of the five 

elections covered by these data – i.e. the 1996 Romanian elections and the 1994 and 1998 

Hungarian elections analyzed by Popescu and Tóka (2002) - we can tell whether the 

patterns observed in the cross-sectional data match what we found in panel data. As we 

will see, broadly speaking they do, and this gives us some confidence to draw inferences 

about media effects in the 2002 Hungarian and the 2000 Romanian elections merely from 

cross-sectional data.

Figure 2 about here

The model is merely a simplified version of the one shown in Figure 1 and an 

only slightly more complex one used by Popescu and Tóka (2002). The statistical models 

estimated are again linear regressions, and the same for the two countries, except for 

some inevitable differences between Hungary and Romania in the relevance and 

availability of some control variables, and some frustrating differences in instruments and 

relevant issue items across the five elections. The key independent variable is once again 

Public tv exposure, and the ultimate dependent variable is Vote choice, coded 1 if the 

respondent voted for the main government party, minus 1 if s/he voted for the main 

opposition party, and zero otherwise. In the analyses of the pre-election data sets, 

responses to a voting intention question are used to measure (likely) vote choice. In the 

1996 Romanian election there was no single major flag-bearer among the opposition 

parties, and in the 2000 Romanian election the main government party received 

extremely little electoral support. Therefore, in 1996 the CDR, PD and UDMR together 

are – just as in the analysis of the panel data – considered the main opposition party, and 

in 2000 the CDR, PD, PNL and UDMR together are considered the main governmental 

party, both in the construction of the Vote choice and the Party affect variables.



18

In the analysis of the 1996 Romanian election the Issue attitude variable refers to 

the salience of the same opposition-promoted issues as before; to general performance 

evaluation in the 2000 Romanian election, an issue which then certainly favored the 

opposition campaigning on governmental incompetence; to anticommunist attitudes, 

which the main government party tried to appeal to, in the 1994 Hungarian election; to a 

set of welfare state issues promoted by the opposition in the 1998 Hungarian election; 

and to retrospective economic evaluations - that the then government appealed to - in the 

2002 Hungarian election. The coding of the variable is such that it should always be 

positively related to a pro-government vote. However, a positive interaction effect of 

Public television exposure and Issue attitude on Vote choice would signal pro-

governmental priming where  – as in the 1994 and 2002 Hungarian elections – the issue 

in question was promoted by the government, and pro-oppositional priming in all other 

elections.

The relevant parameter estimates – once again omitting the effects of the control 

variables and the intercepts – are shown in separate tables. For instance, Table 2 shows –

for all surveys in question - the direct effects of public television on party sympathies, 

and of party sympathies on vote choice. On top of each causal arrows of interest in Figure 

2, a number is printed that shows which table displays the relevant parameter estimates.

Tables 2 to 5 about here

The cross-sectional data seems to reveal much the same pattern for the 1996 

Romanian and the 1994 and 1998 Hungarian elections as the panel data did. That is, 

public television seems to have had a direct anti-governmental effect on vote choice in 

the 1994 Hungarian election (cf. Table 5), and no significant indirect effect either through 

party affect or issue attitudes (cf. Tables 2 and 3). In the 1998 Hungarian election and the 

1996 Romanian election exposure to public television had no direct effect on the vote (cf. 

Table 5), but an indirect and pro-governmental effect via party affect (cf. Table 2) and, in 

the Romanian election, also via issue attitudes (cf. Table 3). The results regarding 

priming are broadly consistent with the findings based on panel data: no significant effect 

in Romania in 1996, and pro-governmental priming in both the 1994 and the 1998 



19

Hungarian election. However, in the present analysis no priming effect reaches statistical 

significance, either in these three elections or the two in 2000 and 2002, respectively (cf. 

Table 4).

The 2002 Hungarian data shows some evidence of pro-governmental effects of 

public television. Except for priming, all observed effects of public television are in a 

pro-governmental direction, albeit all are weak, and none is significant at the 5 percent 

level. However, the indirect persuasive effects come close to reaching this conventional 

significance level, with p=.10 in the case of the impact of public television exposure on 

party affect and p=.14 in the case of the impact on issue attitudes (cf. Tables 2 and 3). It 

also seems clear enough that the relatively vigorous and sustained opposition criticism of 

governmental influence in public service media before that election failed to create a 

boomerang effect of public television broadcast (cf. Table 5).

The 2000 Romanian data yields the most intriguing new results. The persuasive 

effects of public television on issue attitudes and party affect tend to be close to zero at 

the beginning of the campaign. Then they become negative and very nearly significant by 

the last days of the campaign in November 2000, with p=.08 in the case of both effects 

(cf. Tables 2 and 3). Note that in this – as well as in all other analyses reported in the 

tables – we rely on a very poor measure of exposure to specifically political coverage on 

political television, since the only relevant item available in all the 2000 surveys is about 

general exposure to particular channels. However, in the September 2000 survey there 

also were two questions about exposure to political news magazines and political talk 

shows –  the latter are unusually frequent on Romanian television – on public television, 

respectively. We replicated our analysis of the September data replacing general exposure 

to public television with both items, and in both cases we could register statistically 

significant negative effects of these alternative measures of exposure to public television 

on Party affect. Also considering the statistically insignificant, but intriguing change of 

the respective parameter estimates in the course of the campaign (see Tables 2 and 3), we 

find it quite likely that the political coverage of Romanian public television in 2000 made 

a small contribution to the crushing electoral defeat of the government parties in that 

year.



20

5. Discussion

Where do all the diverse findings leave us? Bits and pieces of the present analysis 

certainly helped to illustrate the old truism that significant media effects are rarely easy to 

detect with non-experimental data, especially when exposure to relevant television 

programs is poorly measured via general exposure to particular channels (Bartels 1993; 

Zaller 1996). Yet, our analysis also suggested that it is probably wise to invest a measure 

of trust in findings from cross-sectional data about seeming media effects. Another 

methodological lesson of our study seems to be that priming effects may be hard to detect 

because it is not so frequent, after all, that campaigners would set crystal clear targets in 

terms of agenda-setting, and work for them consistently. At any rate, future studies of the 

impact of more and less blatant means of influencing voters should, if possible at all, use 

content analysis and data on citizens’ perception of media outlets to determine where and 

which message flows seemed to be more and less blatant.

In terms of substance, our analysis seems to have found relatively clear evidence, 

from panel data too, that exposure to public television generated additional electoral 

support for the main government party in the 1996 Romanian election. We have some 

tentative evidence that probably the same happened in the 2002 Hungarian election, and 

that the opposite – a boomerang effect – occurred in the 2000 Romanian election. All in 

all, we venture to suggest that at least in the post-communist context it may be the rule, 

rather than the exception, that the political coverage of public television shapes the 

distribution of votes in elections – in intended as well as unintended ways. Probably most 

importantly, the 1994 Hungarian and the 2000 Romanian findings suggest that it is 

probably not infrequent that a political coverage controlled by loyal supporters of the 

government does damage to the government parties in the electoral arena – either despite, 

or exactly because of its pro-governmental bias.

On the basis of our previous study of the issue, we developed four hypotheses to 

account for this striking variation across elections. Given the rather small sample of 

elections that we could look at here, we are still far from a comprehensive test of these 

propositions. However, a few things are now clearer than when we started our analysis.

First, we are yet to find an election where a boomerang effect of a government-

controlled public media occurred under an ex-communist government. However, in the 



21

2002 Hungarian election the center-right government party, on the short run at least, 

probably gained – and at least did not lose –electoral support due to the pro-governmental 

bias of public television. This seems to contradict hypothesis 4, i.e. that the electoral 

effect of coverage is shaped by the alleged ex-communist sympathies of holdover 

journalists inherited from the ancien régime.

The evidence also seems to contradict hypothesis 2, namely that boomerang 

effects are to be expected when the bias of pro-governmental television is too blatant. 

Although we lack any hard data to support this inference, we think most outside 

observers would not have seen a major difference in this respect between the 1996 and 

2000 political coverage of Romanian television – yet the impact of television on electoral 

support for the government seems to have been different in these elections. Moreover, 

significant priming effects appear to be relatively rare, rather than more frequent than 

persuasion effects. To an extent this also contradicts the proposition that subtler ways of 

influencing voters are more effective and reliable than straightforward propaganda.

The tentative signs of a boomerang effect of public television coverage in the 

2000 Romanian and a pro-governmental effect in the 2002 Hungarian election contradict 

hypothesis 1. The 2002 Hungarian opposition was definitely more vocal, consistent, and 

active than its 1996 Romanian counterpart in demonstrating governmental influence in 

public television and a pro- governmental bias of coverage. Yet, our tentative findings 

show far more signs of a boomerang effect in the Romanian than in the Hungarian 

election.

Last but not least, if a boomerang effect did, as we are inclined to think now, 

indeed appear in the 2000 Romanian election, then that certainly contradicts hypothesis 3 

about the importance of an exit option for viewers. Yet, our findings still leave open the 

possibility that boomerang effects are enlarged if, as in the 1994 Hungarian election, they 

occur in the absence of any serious competition to public television in the air.

References

Arato, Andrew 1996. "The Hungarian Constitutional Court in the Media War: 
Interpretations of Separation of Power and Models of Democracy." in Rights of 
Access to the Media, ed. by András Sajó and Monroe Price. The Hague: Kluwer 
Law International.



22

Bajomi-Lázár, Péter 1999. "Press Freedom in Hungary, 1988-1998." Manuscript. 
Budapest: Open Society Institute.

Bartels, Larry M. 1993. "Messages Received: The Political Impact of Media Exposure." 
American Political Science Review 87: 267-85.

Birch, Sarah, Frances Millard, Marina Popescu and Kieran Williams  2002 Embodying 
Democracy: the Design of Electoral Systems in Post-Communist Europe. London: 
Macmillan - Palgrave.

Gálik, Mihály 1998. Médiagazdaságtan I-II. (Media Economics.) Budapest: Aula. (In 
Hungarian.)

Gross, Peter  1999a Colosul cu picioare de lut. Aspecte ale presei romanesti post-
comuniste. Iasi: Polirom, Collegium.

Gross, Peter 1995 ‘Romania’ In Paletz, D.L. & Jakubowicz, K. & Novosel, Pavao (eds.) 
Glasnost and After. Media and Change in Central and Eastern Europe. Cresskill, 
New Jersey: Hampton Press.

Gross, Peter 1996. Mass media in revolution and national development: the Romanian 
laboratory. Ames: Iowa State University Press.

Gross, Peter 1999b ‘Limping to nowhere: Romania’s media under Constantinescu’ in 
East European Studies, Occasional paper no 51.

Gross, Peter 1999c ‘Orbii conducindu-i pe orbi: Mass media si democratia in Europa de 
Est’ in Sfera Politicii, no 64.

Gross, Peter 2002. Entangled Evolutions: Media System Development in Central and 
Eastern Europe. Washington DC: Johns Hopkins University Press and Woodrow 
Wilson Center.

Halmai, Gabor 1996. "The New Types of Media and the State of the End of Liberalism." 
in Rights of Access to the Media, ed. by András Sajó and Monroe Price. The 
Hague: Kluwer Law International.

Kaposi, Ildikó 2000. "Kiegyensúlyozottság, sokszínûség, piac: a sajtószabályozás útjai 
[Balance, plurality, market. Ways of regulating the press]." Kritika, March.

Lange, Bernd-Peter 1994. "The 1994 Hungarian Parliamentary Elections. Monitoring of 
the Election Coverage in the Hungarian Mass Media: Final Report." Düsseldorf: 
European Institute for the Media. 

Marinescu, Valentina 1995 ‘Romania: Private versus State Television’ in The Public, 
Vol. 2 (3), pp. 81-95.

Popescu, Marina, and Gábor Tóka 2002. “Campaign Effects and Media Monopoly: the 
1994 and 1998 Parliamentary elections in Hungary.” in Do Political Campaigns 
Matter? Campaign Effects in Elections and Referendums, ed. by David M. Farrell 
and Rudiger Schmitt-Beck. London: Routledge, pp. 58-75.

Popescu, Marina 2003 ‘The parliamentary and presidential elections in Romania, 
November 2000’, Electoral Studies, Vol. 22 (2) June 2003, pp. 325-335.

Popescu, Marina and Gabor Toka 2000. “Campaign Effects in the 1994 and 1998 
Hungarian Parliamentary Elections.” Paper presented at the ECPR Joint Session 
of Workshops, Copenhagen, April 2000.

Romania: Press Overview, http://www.ijnet.org/Profile/CEENIS/Romania/media.html
Teodorescu, Alin  1996. “Disguised Actors Waiting in the Wings: Romania.” in The 

Development of the Audiovisual Landscape in Central Europe since 1989. Luton: 
John Libbey Media, pp. 179-96.



23

Tóka, Gábor forthcoming. "Hungary." in Handbook of Political Change in Eastern 
Europe, 2nd revised and updated edition, ed. by Sten Berglund and Frank H. 
Aarebrot. Cheltenham: Edgar Elgar.

Ulmanu, Alexandru 2002. The Romanian media landscape, European Journalism Centre 
URL.

Ursu, Adrian Adevarul, 5 February 1998. 
Zaller, John 1996. "The Myth of Massive Media Impact Revived: New Support for a 

Discredited Idea." in Political Persuasion and Attitude Change, ed. by Diana C. 
Mutz, Paul M. Sniderman, and Richard A. Brody. Ann Arbor, MI: The University 
of Michigan Press, pp. 17-78.



24

Appendix 1: Elections, parties and media in Hungary

Among the post-communist countries, Hungary was one of the first in completing a full 

transition to democracy in spring 1990. Through negotiations between the democratic 

opposition and a reform-oriented ruling party of ex-communists, the institutional 

framework for a parliamentary democracy and a mixed electoral system was agreed upon. 

The political transition started back in May 1988, and gave considerable time and space 

for new political parties to emerge and institutionalize already before the first free 

election in March-April 1990. Meanwhile the ruling communist party was largely 

reconstructed, and its main offspring contested all subsequent elections as the 

democratically oriented, center-left Hungarian Socialist Party (MSZP).

The institutional framework changed relatively little after the transition. All 

legislatures and governments served their maximum possible 4-year term, leading to two-

round parliamentary elections in May 1994, May 1998, and April 2002. Every election 

since 1990 was lost by the government of the day, and the democratic process remained 

intact and fairly orderly.

The first election was won by the center-right Hungarian Democratic Forum 

(MDF), which, together with the somewhat more conservative Independent Small 

Holders Party and Christian Democratic People’s Party, could form a parliamentary 

majority and government. The parliamentary opposition of the time consisted of two 

liberal parties – the Alliance of Free Democrats (SZDSZ) and the Alliance of Young 

Democrats (FIDESZ) – as its major, and the ex-communist MSZP as its minor 

component. 

By the time of the 1994 election, the MSZP became by far the most popular party, 

and the mixed electoral system converted its 33 percent of the popular vote into a single-

party legislative majority. Nevertheless, the MSZP formed a coalition government with 

the second biggest party, the SZDSZ, the chief representative of communist-era 

dissenters and human rights activists.

Between 1994 and 1998 the SZDSZ suffered major electoral losses, while 

FIDESZ – now renamed as Fidesz-Hungarian Civic Party (Fidesz-MPP) – turned into a 

moderately nationalist, anti-communist formation dominating and eventually uniting 



25

most of the political right. As a result of these developments, the 1998 election was won 

by a right-wing electoral alliance between the Fidesz-MPP, the MDF and the FKGP. 

Under the coalition government of these three, all the smaller right-wing parties lost 

ground to Fidesz-MPP, which – running a joint list with the tiny MDF – only very 

narrowly lost the 2002 elections to the center-left alliance of the MSZP and the SZDSZ 

(on election results see http://www.essex.ac.uk/elections; for further details on parties see 

Tóka forthcoming). 

The Hungarian media landscape

Like other countries in the region, Hungary saw a fast development of a free and private 

press, and a slow demise of state-controlled television after 1989. But in both respects 

Hungary was a relatively extreme case. On the one hand, there has been a political and 

economic context of fast liberalization and democratization, including the emergence of a 

fully private and pluralistic press in the very early 90s. On the other hand, private nation-

wide television channels have been in operation only since October 1997. This was due 

not the least to the belief of politicians of all orientations in the tremendous propaganda 

power of the television, which led to continuous attempts by all governments to control 

the television.

Due to political and economic changes, including significant changes in legal 

provisions, the print media saw a rapid development in the late 80s and early 90s both in 

terms of number and range of publications. The number of national dailies remained 

constant between 1990 and 1998, although titles changed, and some newspapers 

disappeared while new ones were launched. In 1998 there were 10 national daily 

newspapers, including one sport and two economic dailies, a number that places Hungary 

among the most crowded European markets (Bajomi-Lázár 1999; Kaposi 2000). The 

circulation of newspapers decreased by about 20 percent during the economic recession 

of the early 1990s (see Table 4 of Popescu and Tóka 2000), but the total readership 

slightly increased since. According to the post-election surveys analyzed in this paper, 22 

percent of the adults read a national newspaper every day in May 1994. A further 31 

percent only read local papers – usually of thin political coverage - on a daily basis. By 

May 1998, the two figures were up to 27 percent and 42 percent, respectively, only to 



26

turn 27 and 33 percent by April 2002. Among people with less than secondary education, 

the proportion of those who read a national newspaper nonetheless fell from an already 

low 15 percent in 1994 to 11 percent in 2002.5

The privatization of the Hungarian press started in the late 80s, with major 

changes in ownership taking place in 1990, sometimes through non-transparent deals, still 

before the first democratically elected government, provided by a center-right coalition, 

came into office in May 1990. After the 1994 elections a new socialist-liberal 

government decided that the state had no place in the press market and sold all remaining 

shares of the state in the papers. Thus, by 1994 the Hungarian newspaper publishing 

became "a private enterprise, facing the same problems as publishers in other 

democracies" (Gálik 1997: 5) - or so it seemed at least until 1998. Then the re-

nationalization of a nearly bankrupt commercial bank by the center-right government re-

established, for a while, government control over a substantial media portfolio, most of 

which was then sold to domestic investors associated with the main government party.

The Hungarian press remains fairly partisan, and nearly all newspapers have an 

identifiable political stance, be it socialist, liberal or conservative-nationalist. With the 

exception of the socialist Népszabadság, no national circulation paper has formal links 

with a political party or party-related foundation. Yet, the owners of media outlets often 

have strong political preferences and owners' editorial interference is not unheard of (for 

an overview of ownership, partisanship and circulation of the main Hungarian dailies in 

1998 see Tables 4 and 5 of Popescu and Tóka 2000). 

The most important quality papers have always been considered to be in the left-

liberal camp, at least ideologically. Even in 2002, after the conservative Magyar Nemzet

became the second most widely read broadsheet, its readership was still around four 

percent in the adult population – compared to ten percent for the socialist Népszabadság

alone. The socialist-liberal dominance of the press was a constant complaint of right-wing 

governments, which encouraged the creation - and directly or indirectly co-financed - the 

publications of conservative rivals. The socialist-liberal dominance of the press was also 

5 All the data reported in the paper on the readership of newspapers is based on 
the post-election wave of CEU election surveys that we use in the analysis.



27

used as argument for stricter control of public television and radio during the so-called 

media war of the early 1990s. 

Unlike the press, Hungarian electronic media and television in particular did not

go through systemic organizational changes in the early 90s – although content and 

program structure were certainly altered. The airwaves remained the monopoly of the two 

channels of the public television and of the radio stations – most of which also remained 

publicly owned. In 1990, a frequency moratorium was introduced in order to prevent 

commercial broadcasting before the adoption of a democratic media law.6 Legislation on 

the media required a two-thirds majority in parliament to be passed – a hurdle that was 

not passed for years. Consequently, the only way private channels could operate was via 

cable, which limited their reach to a minority of the population. 

A comprehensive media law eventually passed parliament at the end of 1995, and 

then with a far bigger super-majority than the 72 percent that the two government parties 

themselves controlled in the Parliament. The law opened up the way to private terrestrial 

channels. The importance of this change should not be underestimated, especially since 

the percentage of daily television viewers climbed up from 71 percent in May 1994 to 85 

percent by the time of the next election in 1998.

The developments in the sphere of public service broadcasting before the adoption 

of the media law are crucial for an understanding the context of the 1994 elections both in 

terms of media coverage and salient political controversies. In May 1990, following a 

comprehensive political deal between the main government and opposition parties, i.e. 

the MDF and the SZDSZ, respectively, the indirectly elected – and largely ceremonial -

President of Hungary named non-partisan social science celebrities as presidents of the 

Hungarian Television and the Hungarian Radio. These appointments reflected the 

consensus-seeking spirit of the larger deal and symbolized the intention that the public 

media should follow the public service ideal without direct governmental control. 

6 The frequency moratorium was introduced by a government decree. Several 
times MPs requested to pass the moratorium through parliament as such regulations were 
constitutionally within the competence of the parliament. It was never adopted by the 
parliament, however, and therefore it could be considered illegal (Halmai: 219). The 
illegal moratorium was thoroughly ridiculed by a pirate radio station that started to 



28

However, dissatisfied with the activity of the new presidents, in summer 1991 the 

conservative government decided to use a 1974 decree on Hungarian Television that 

placed MTV under government supervision. 7 This is sometimes considered the formal 

starting point of the long-lasting "media war" that featured legal battles, parliamentary 

hearings, street demonstrations, and numerous politically motivated sackings in the 

public media. In the standard interpretation, the 1990-94 government repeatedly tried to 

(A) replace the presidents of the two electronic media with their cronies; (B) impose the 

1974 decree on governmental supervision of the MTV by introducing an operative control 

over the media; (C) stop the independent functioning of public radio and television by 

depriving them of the budgetary resources needed for their functioning; and (D) pass a 

media law favorable to their goals without securing the prescribed 2/3 majority for it in 

parliament (cf. Arato 1996: 226).

It is hard to judge the validity of the widely divergent claims about how much 

attention the general public devoted to the media war, and which side found more favor 

with them on the bewildering number of smaller and bigger issues that divided the 

feuding sides. But certainly in the parliament and the press there was vocal opposition to 

the government’s media policy. The battle became particularly visible as the President of 

the Republic repeatedly refused to sign the removal of the Presidents of the Radio and TV 

and to accept the logic of the government regarding media supervision. The 

parliamentary opposition appealed to the Constitutional Court against the governments' 

use of the 1974 decree, and prevented the governmental majority from passing media 

legislation through parliament. Larger or smaller street demonstrations took place 

ostensibly in support of the freedom of the press and against what was described as the 

authoritarian and right-wing extremist tendencies in the government parties. Meanwhile 

public media came to be run by the vice-presidents loyal to the government, and the tone 

broadcast from a moving location at irregular intervals only in order to invite the police 
for a catch-me-if-you-can game.

7 Later on, during the media war, the Constitutional Court found this decree 
unconstitutional, but postponed its nullification until the new media law passed. The 
court based this decision on the argument that it is better to have unconstitutional 
governmental supervision than not to have any supervision at all (Halmai: 220, refers to 
the Decision of the Constitutional Court No. 37/1992).



29

of the political coverage on public television (see below) became a major point of 

controversy itself.

During the 1994 election campaign the two channels of the state-owned national 

Hungarian Television could be received everywhere in the entire country, while few of 

the cable channels – which anyway reached only a minority of the households - provided 

any political coverage. The activity of the Hungarian television at that time was supposed 

to be under the control of a Supervisory Board of eleven politically independent 

members, chosen by the Chairman of MTV (Lange: 26). In t he rather peculiar extra-legal 

situation that evolved through the confrontation between the President and the 

government and the absence of binding provisions apart from general constitutional 

principles on press freedom, they were handpicked by the pro-government television 

Vice-Chairman, and their independence was doubtful. In any case, the board had no 

executive or editorial powers; its observations were supposed to be taken into account by 

MTV's management and could be sent to the parliament and/or publ icized.

After the 1994 elections, the new MSZP-SZDSZ coalition committed itself to a 

new beginning, and a broadcasting act was at last passed on 20 December 1995 with 

almost 90% of MPs voting in favor. This was a lengthy (over 100 pages), often 

cumbersome piece of legislation, with a clear preference for political compromise over 

clarity, consistency and precision. Its main merit has been to open the way to a pluralist 

electronic media and complicate the life of any government who would try to control the 

public service media. 

The entire electronic media were placed under the supervision of the National 

Radio and Television Commission (ORTT), which is an independent body reporting 

directly to the Parliament.8 A Complaints Committee deals with any issues "related to the 

violation of the criteria of providing balanced information"  (Art. 1, Ch. 3, Section 47 of 

the 1995 Media Law). 

The public service media were to be established as public foundations, and 

supervised by politically broad-based and representative boards of trustees, functionally 

8 The ORTT is elected for a four-year term by a simple majority of all members of 
Parliament, and comprises no less than five members nominated by each of the 



30

equivalent to the BBC's Board of Governors.9 The work of the boards remained relatively 

uncontroversial until 1999, although the extent to which their existence prevented 

governmental influence on public service media remained in doubt. In 1999, a new wave 

of political confrontation over public radio and television started, as the parliament failed 

to elect opposition representatives to the boards. All way long up to the 2002 election it 

remained contested both in courts and in public debates whether the functioning of the 

new boards was illegal, and who was to blame for the failure to elect any opposition 

representatives.

Heavy contestation of the tender for distribution of licenses accompanied the 

eventual launch of two major commercial television stations. In a move that the Supreme 

Court was, a few years later, to deem a violation of the terms of the tender, one of the two 

licenses was granted to a competitor with an invalid application package, against the 

highest bidder, the Central European Media Enterprise. The apparent motive for the 

controversial decision was the worry of both socialist and right-wing politicians that 

CME-executives sympathized with the liberal party (SZDSZ). 

The channels (RTL Klub, TV2) that have won the concession started broadcasting 

nationally on terrestrial frequencies in October 1997, and all but about a tenth of the 

population can receive their programs. Their programming is similar to the commercial 

stations in the West, with series, films, talk shows and various entertainment program as 

well as regular, substantial news program and weekly political magazines. 

parliamentary factions. It is chaired by a person jointly nominated by the President of the 
Republic and the Prime Minister.

9 The Boards of Trustees are composed of members elected by Parliament and 
members delegated by  civic, cultural, religious, local, professional, ethnic, etc. 
organizations (as specified in Section 56, 1 and 2 of the media law). The members elected 
by Parliament constitute the Presidential Body of the Board of Trustees, which has a four-
year term in office. The Parliament elects eight or twelve members to the Boards of 
Trustees by a simple majority vote for each member individually. However, half of the 
members must be nominated by the governing parliamentary factions, and the other half 
by the opposition factions, and at least one member has to be nominated by each faction. 
The President of the Commission has to be nominated by the government party factions, 
and the vice-president by the opposition (Broadcasting Act Section 55). For more details 
on the functions of the board of trustees see Law No. 1 1996 on Radio and Television 
(http://www2.essex.ac.uk/elect/jp/hu_medl96.htm, or 
http://www.ortt.hu/english/act1.html).



31

The operating company of RTL-Klub, MRTL, is owned by the CLT-UFA - the 

biggest entertaining communication group of Europe at the time of gaining license in 

Hungary -, the Hungarian telecommunication monopoly, the Pearson Group, and 

Unicbank. In 1998, half of the Hungarian adults watched RTL-Klub daily, but the 

proportion increased to 70 percent by the time of the next election. 

TV2 is operated by MTM-SBS of the Swedish Broadcasting System, MTM 

Communication Ltd. (a Hungarian production company) and Tele München. In 1998, 

62% of Hungarians watched TV2 daily, and 66 percent in 2002. For a while, CME 

sustained its on channel, TV3, as a cable-based competitor, but eventually discontinued 

the loss-making enterprise in March 2000. At the time of the 1998 election, however, TV3

was still watched by almost a half of the adult population, and broadcast significant 

political news programs too. At the time of the 2002 election, ATV – owned by domestic 

investors and watched by 13 percent of the population every day – was the most 

significant cable-based private channel that offered very substantial political coverage. 

The coverage on this channel was politically balanced over the whole range of programs, 

rather than within its numerous political talk shows, which, in their turn, often generated 

significant public controversies because of their tone.

Politicians occasionally accuse the private channels with unduly advocating 

particular issues - in the 1998 campaign, for instance, the private channels brought 

extensive coverage and public attention to a controversial case of pro-life activists and a 

local court preventing a minor to have abortion -, or to concentrate more on sensation 

than substance. Overall, however, the private channels are rarely if ever condemned for 

systematic political bias.

The publicly owned Hungarian Television has two channels, plus – since 1993 – a 

satellite broadcaster (Duna TV). This latter has a relatively small audience and is meant to 

target the potentially sizeable ethnic Hungarian audience in neighboring countries.10 By 

1998, the main public channel was still watched daily by 70% of Hungarian citizens, but 

only 40% watched the second public channel every day, which, after being moved to a 

10 Duna TV has two news bulletins daily and most of the program is composed of 
Hungarian films, high-brow conversations and other cultural programs. In 1998 42% of 



32

satellite channel in 1997 to make space of the new private broadcasters on the terrestrial 

channel, could only be received by 50% of the total population. By the time of the 2002 

election only 40 and 12 percent, respectively, watched the first and second channel every 

day.

Mass media and election campaigns in Hungary

According to the election campaign regulations, which hardly changed in this respect 

since 1990, parties competing in the election have to be given "equal opportunities to 

electoral calls" on national and local broadcasting channels, at least once free of charge. 

During the 30 days preceding the election the parties presenting national lists have to be 

granted free coverage in the electoral reports on national radio and television, on an equal 

footing, "but in proportion to the candidates nominated." Moreover, on the last day of the 

electoral campaign all parties that have a national list (which, in its turn, presumes that 

they have regional lists in at least seven-eight of the twenty multimember districts) have 

to be granted a summary of their electoral message. 

Paid advertisement is also possible but has to be clearly indicated as such. In 

1998, a limit on campaign spending was introduced (at 1998 value roughly five thousand 

US dollars per candidate above the state campaign financing allocated to the parties), 

although it seemed to be neither respected nor enforced (Fowler 1998: 258). Paid 

advertisement was present in all campaigns both in the press and on TV, in a proportion 

reflecting the limited – and unequal - size of party coffers.

A key similarity in campaign technologies between all Hungarian elections until 

2002 was that the major contenders relied mostly on paid advertisements and centrally 

produced billboards, posters, and leaflets, randomly bombarding voters across the 

country. However, modest campaign budgets curtailed these efforts: the fattest party 

coffer in either year contained roughly one US dollar per each eligible citizen. Although 

rallies had a significant place in the campaign of some smaller parties, and mass 

telephone canvassing made a nebulous debut in 1998, their overall role in the campaigns 

Hungarians in Hungary could not receive it, and only 15% of Hungarians watched Duna 
TV every day and another 14% several times a week.



33

was secondary to that of mediated messages. Direct mail and the role of internet news 

sources have only become noteworthy in 2002.

In the 1994 and 1998 campaigns, the press provided more and better quality of 

information than the electronic media, especially television. By 2002, the entertainment –

but in our impression also of the information - value of campaign coverage in the 

electronic media greatly increased. This was due partly to the intense coverage on some 

strongly partisan private radio stations, but mainly to the lively political coverage on the 

two major private television channels and some popular talk shows on public television.

Regarding the coverage of the election campaigns on public television, the first 

point that needs to be mentioned is the discrepancy between the existing regulations 

regarding campaign broadcasting and public broadcasting in general and the actual 

performance of the national public service TV channels, especially in 1994. One constant 

was that the main governmental party always had two bites of the cherry: one as 

government and one as party. There were, however, significant differences between the 

campaigns in the electronic media, the main one being that MTV was the only television 

with a national audience in 1994, while in 1998 and 2002 private channels were already 

available in the entire country.

For the 1994 election the national television channel (MTV1) adopted in March 

1993 an Ethical code, as an addition to its organizational and operational Statute; before 

the elections an Electoral Ethical Code was created on the basic principle "that the news 

coverage on the electoral preparations of the political parties should be balanced and fair" 

(cited by Lange: 14). However, this did not stop MTV from having a biased coverage both 

in terms of time allocated to opposition parties in editorial/news coverage and in terms of 

tone of the broadcasting.11 Although the partisanship of MTV was quite obvious, it is hard 

to precisely quantify the inequality in time and tone of the coverage. First, the 

appearances of correctness were maintained by allocating to the parties the legally 

prescribed free time. Second, the parties were given the possibility of paid advertisement 

11 An extreme example from the 1994 campaign was the inauguration of a short 
part of a motorway. This event was given several minutes in the 30 minutes of the main 
evening news bulletins of three days (2, 3, and 4 May). In addition, two longer programs 
(30 and 25 minutes long, respectively) focused on the achievements of the government in 
repairing the roads, and they replaced previously scheduled programs (Lange: 37).



34

at favorable rates (10 percent of the usual price), and most parties readily used this 

opportunity. Thirdly, a number of clearly partisan programs, defaming the socialists and 

their leader, were introduced as documentaries and other non-electoral programs.12

The quantitative analysis of the EIM shows that in terms of editorial coverage the 

Democratic Forum (MDF) alone had 64 percent of the time the first public channel 

allotted to politics, all being entirely positive coverage. The Socialist Party received only 

11 percent of the time and the liberal oppositional Free Democrats 5 percent, a significant 

part of which contained negative coverage. On the satellite public channel, Duna TV, the 

Democratic Forum had 83% of the time slots. The socialists had a mostly negative 

coverage during the 2 percent of the political editorial time they were allotted, whilst the 

Free Democrats were not at all present in the Duna TV editorial coverage (Lange 1994).

No comparable content analysis is available for the 1998 and 2002 election. But 

to be sure, the Hungarian electronic media landscape was fundamentally different at the 

time of the 1998 and 2002 elections compared to 1994. If in 1994 the public television 

was alone in the air, from 1997 on a dual media system was in place. The three public 

service television channels (MTV1, MTV2 and Duna TV) were also subject to the 1996 

media law, although these institutional checks and balances are often considered 

inefficient and even counter-productive. The private television channels provided 

extensive political coverage, which aimed at higher entertainment and information value 

than achieved by public television, and thus probably offered a friendlier channel for the 

transmission of opposition messages.

In this context, the public service television tried to present at least the appearance 

of a balanced political coverage. In the news programs the governmental coalitions of the 

day (and especially the MSZP in 1998, and Fidesz-MPP in 2002) had disproportional 

coverage, although to a probably lesser extent than MDF in 1994. They were shown both 

12 The most famous example of this was the allegation, aired on the last Sunday 
before voting, that as a young communist militiaman (which he was known to have been 
then), Gyula Horn tortured a political prisoner after the suppression of the 1956 
revolution. Neither historians nor Horn were asked to comment on whether this could 
have happened. A one-sided 90-minute documentary shown as the main program on the 
same evening argued that some secret underground prisons may have existed in the 
1950s, and that the Socialist Party chose the location of its post-1989 headquarter in order 
to cover up the access route.



35

as candidates in the electoral reports and as dignitaries in their official governmental 

duties, arguably more time and commentary allocated than the newsworthiness of the 

action justified. In contrast, the specifically electoral programs were balanced in the 

literal and strictest sense. The format of the debates between party representatives was, up 

until 2002, extremely rigid. They were organized as if their only purpose was to give each 

party’s representative exactly the same amount of time. Alarm clocks were running on 

the screen while debaters were presenting their message, while debate hosts continuously 

reminded everyone the number of seconds left for each debater and dutifully interfered 

when the allocated seconds run out. Most importantly, there was basically no interaction 

between the participants, just a series of monologues talking past each other. Moreover, 

the rule that all parties that set up a national list must be granted equal airtime led to the 

cumbersome situation of having ten-plus party representatives on the same show, mixing 

up potential or actual cabinet members with unknown representatives of obscure parties 

never seen before or after the televised debates by most viewers.

The topics of the debate were apparently selected with the consensus of the 

parties, but only included major policy areas broadly corresponding to the jurisdiction of 

cabinet ministries, with each debate restricted to that particular topic domain. Thus, many 

issues of unequal relevance for the public were covered in a very repetitive manner. The 

parties could neither choose to emphasize issues they considered salient nor present their 

positions in a more interactive manner. This may have made it difficult for the opposition 

and the smaller - though still relevant - parties in particular to get their campaign 

messages through. Overall, the format of these programs – itself probably the product of 

the self-protective tendency of the journalists – assured the lack of any entertainment 

value and killed audience interest – in 1998 as well as in 1994. The exceptional, and 

widely watched head-on confrontation between the leaders of the top two parties before 

the second round of the 1998 elections – as well as a similar one back in 1990 - was 

unrelated to these officially scheduled rituals.

The 2002 campaign coverage on television was incomparably livelier than in 

previous years. The formal debates of party representatives became interactive, lively, 

argumentative, and entertaining. The formalistic egalitarianism of previous years 

disappeared, as the parties that seemed irrelevant in the polls were relegated into separate 



36

debates, leaving only the six major contenders in the prime time debates. For the first 

time ever, the prime ministerial candidates of the two key contestants – now each 

expected to poll around or above 40 percent of the popular vote - met for an eye-to-eye 

debate on the last night of the campaign before the first round of the elections. While the 

news programs of the public television were still considered politically biased in favor of 

the government, their audience fell far behind those of the uncontroversial and popular 

news programs of RTL-Klub and TV2. But even the bias of public television was probably 

less obvious in the talk shows than before, and it remained relatively subtle in its 

expression – certainly far more so than in 1994.



37

Appendix 2: Elections, parties and media in Romania

Unlike in Hungary, in Romania the transition to democracy started abruptly after the fall 

of the Ceausescu regime at the end of December 1989, no public expression of 

(dissenting) political views or of association on such grounds being at all possible until 

then. There was certainly no question of private newspapers and the state television in the 

last years of communist was almost exclusively dedicated to the Ceausescu’s and the 

successes of the regime, with limited if any information content. Consequently both a free 

press and political parties started to be formed after the fall of communism and the first 

post-communist elections took place a very short time after this fall (in May 1990). The 

anti- communist historical parties had little time and few means to organize and run a 

campaign that could shake the popularity of the National Salvation Front largely based 

image of product of the Revolution.13 After the 1990 elections the FSN obtained a large 

majority of votes and seats in parliament.14 Otherwise, the Parliament was fairly 

fragmented, 17 parties plus 9 ethnic minority representatives gaining seats in the lower 

chamber.15 Since 1990, post-communist Romania has a bicameral parliament elected by 

proportional representation and a directly elected president, with elections taking place 

13 The Council of the National Salvation Front, as well as regional Councils of the 
National Salvation Front were formed as state institutions in order to replace the 
communist time institutions that fell in December with the departure of Ceausescu. The 
decision of some of the members of the Council of the Front to form the National 
Salvation Front and run in the elections triggered demonstrations of the supporters of the 
historical parties who felt excluded from the ruling bodies. Consequently, the Provisional 
Council of National Unity (CPUN) was constituted on 16 February 1990. The 
constitutive principle was that half of its members were the members of the former 
Council of the Front and the other half were representatives of the registered political 
parties. Ion Iliescu, the president of CFSN, remained president of the CPUN. Yet, 
although through the CPUN the other parties increased their visibility and could 
contribute to the legislative process, not least of electoral legislation, they could not fill 
the gap in visibility and legitimacy separating them from Ion Iliescu and the FSN. On the 
discussion of the composition of the CPUN and its internal rules see Monitorul Oficial al 
Romaniei, Year 1, Second Part, No. 1.

14 FSN obtained 66.31% and 67.02% of votes, 66.41% and 76.47% of seats in the 
lower and higher chambers, respectively.

15 The Assembly of Deputies comprised 11 minority organizations except the 
Democratic Union of Hungarians, among which two have gained representation without 
the help of the special provisions. In the Senate 7 parties and one independent were 
elected. See election results at http://www.essex.ac.uk/elections.



38

concurrently (for more see Popescu 2003; on election results see 

http://www.essex.ac.uk/elections). 

Despite the dearth of changes in the institutional framework regarding 

representative institutions and elections, the Romanian party scene has been in an 

apparent constant flux, splinters and mergers, changes in party name and in party 

affiliation of more or less prominent politicians being the most emphasized 

characteristics. Yet, largely despite name changes and temporary alliances, roughly the 

same political entities were represented in parliament and the political scene has been 

dominated by the less reformist splinter of the initial National Salvation Front winner or 

the 1990 elections and its leader Ion Iliescu. The Social Democratic Party, as it is called 

since 2001,16 is a party considered by most commentators and political scientists as the 

communist successor party due more to its policies and membership (numerous second 

and third rank former Communist Party activists) than to its claims or its image within the 

Romanian electorate.17 This party was in government since 1990, first as part of the FSN, 

then from 1992 to 1996 part of the time in coalition with the nationalist parties, and 

currently since 2000 as a minority government. Ion Iliescu was president of Romania 

before the enactment of a new constitution between 1990 and 1992 and then from 1992 to 

1996 and again from 2000 until 2004. 

The last two elections were lost by the governmental parties. The 1996 elections 

brought the first alternation in government in post-communist Romania as well as a new 

president, whilst the 2000 elections brought back to government the Social Democratic 

Party and Ion Iliescu as president. In 1996 the high initial expectations were soon 

followed by disappointment: the promised change was not visible either in the 

functioning of the economy or in the style of politics. On the contrary, the governmental 

coalition was marred by incessant conflicts between the component parties, as well as by 

corruption and incompetence scandals. The 2000 election campaign focused mainly on 

16 From 1991 to 1993 the party was called the Democratic National Salvation 
Front and from 1993 to 2001 the Romanian Party of Social Democracy, running in the 
2000 elections in an alliance with the historical Social Democratic Party and Humanistic 
Party of Romania, the party of a millionaire businessman owner of the television channel 
Antena 1 and employed the same acronym P.D.S.R. 



39

government economic and political performance issues. The senior partner in the 

governmental coalition did not even pass the legal threshold to enter the new parliament, 

and the other two governmental parties, the liberals and the democrats, fared rather 

poorly. The nationalist-populist Greater Romania Party fetched the second place both in 

the parliamentary and presidential races (for more details see Popescu 2003 and 

Annexes).     

The early 90s saw not only a proliferation political parties but of newspapers, 

1990 marked a significant increase in number of dailies in 1990 compared to 1989, then 

there was a continuous growth until 1996 when the highest number of dailies was reached 

(106), up from 100 in 1994, then down to 95 in 1998 (Ulmanu 2002). As the economic 

situation of the population deteriorated, the initial fervor of newspaper readership 

declined, newspaper circulation being in decline and television remaining the sole most 

important source of (political) information for the majority of the Romanians. According 

to the data of the Public Opinion Barometer on average 65% of Romanian citizens tune in 

to television for their political information, only 7% relying primarily on newspapers. 

Television played a central role in the December 1989 revolution and the subsequent 

events, which rendered it a significant symbolic asset in the eyes of politicians of all 

orientations (Teodorescu 1996).  Moreover, Romanian private broadcasting was among 

the first to emerge within the post-communist world, even preceding the early adoption of 

a media law in 1992 (Gross 2002); an alternative to the national public television channel 

was one of the demands of the anti-government demonstrations in the University Square 

in 1990 and throughout the early 90s.  

The 1992 media law regulated both the granting of licenses for broadcasting and 

public broadcasting. The National Council for the Audiovisual (CNA) is the licensing and 

regulatory agency. One of its eleven members is nominated by the President, and three 

each by the Senate, the Chamber of Deputies, and the Government. Their mandates are 

meant not to fully overlap with the period in office of the nominating institution and have 

different lengths. Although the members of the council must not be members of any 

political party, some were and even more had known strong partisanship and the balance 

17 For more on its successive names and its history see Popescu 2003,  Birch, 
Millard, Popescu and Williams 2002.



40

of opposition and government supporters was hard to reach given the provisions 

regarding nomination.  Numerous doubts were also formulated as regards the granting of 

licenses for programming not following legal content guidelines, to companies 

technically and financially unprepared and to extreme nationalist owners, a problem 

shared by other post-communist countries including Hungary (Gross 1997:79, Popescu 

and Tóka 2000). Moreover, over time, in Romania members of the license-granting 

agency had stakes in different broadcasting companies, which prevented them to judge 

correctly the merits of competing channels (IREX Media Sustainability Index 2001). 

Like in Hungary, regulation of public broadcasting, although rather promising on 

paper, did not turn the public television overnight into the public service it was meant to 

be; resemblance to the BBC in terms of political balance and information quality is 

largely formal. The Romanian Radio and Television companies are independent public 

companies under the direct supervision of the Parliament and whose administrative 

councils are not nominated by the CNA but elected by Parliament following the 

suggestions of each of the two Chambers of Parliament (four seats each chamber), the 

Romanian presidency (one seat), the Government (one seat), the parliamentary groups of 

the national minorities (for one seat) and the professional staff of the two institutions (two 

seats).18  Despite the legal framework, in place since 1992, both during the 1992-1996 

and the 1996-2000 governments it occurred that the administrative board of the television 

did not function legally (Teodorescu 1996; Gross 1999b). For instance in 1996, not long 

before the elections not all members of the administrative board were dully elected by 

Parliament (Teodorescu 1996:184). Under the administration of the Democratic 

Convention parties, Stere Gulea, a cinema director close to the Convention, was 

appointed President of the Romanian Television, and Alina Mungiu, a journalist and 

political commentator also politically close to the Convention was appointed head of the 

information (news) department. These appointments were considered at the time as 

politically motivated, and were never approved by Parliament (Gross 1999b; Ursu 1998).

18 The administrative councils comprise the president of the Television/Radio and 
the heads of departments, including the all important news department. See Law 
104/1992, Law 48/1992, Law 303/1993, Law 41/1994, with 1996 and 1999 revisions. See 
also Marinescu 1995, Gross 1996, Gross 1999a, IJP Press Overview, Ulmanu 2002.  



41

Despite the early enactment of a media law and the presence of small local private 

televisions from the early 90s, the first private channels with national coverage only went 

on air in 1995 and virtually all television channels are transmitted by satellite, cable or by 

agreement with local terrestrial channels (a national channel being the sum of its local 

branches). This was the case mostly because the he CNA (National Council for the 

Audiovisual) had started with the allocation of local terrestrial licenses, which was a 

major strategic mistake, according to Iolanda Staniloiu, journalist and member of the first 

council (Gross 1997: 79). Consequently, Romania has the fifth largest cable network in 

Europe, with 70 to 80 per cent of households with a television set being linked to cable. 

Yet cable remains an unaffordable alternative for rural areas more remote from large 

urban concentrations, which leaves many rural areas enjoying access only to the first 

channel of the national public television. This is a major difference compared with 

Hungary where after the adoption of the media law private television channels were 

granted licenses and nation-wide terrestrial frequencies.19

19 The channels (RTL Klub, TV2) that have won the concession started 
broadcasting nationally on terrestrial frequencies in October 1997. Their programming 
strategy is similar to the commercial stations in the West with series, films, talk-shows 
and various entertainment programmes as well as regular news programmes and weekly 
political magazines (ORTT url). 

RTL-Klub started its operation in Hungary on 4 October, 1997. The operating 
company of RTL-Klub, MRTL, is owned by the CLT-UFA, which is the biggest 
entertaining communication group of Europe, MATÁV (the Hungarian  
telecommunication company), the Pearson Group and Unicbank. In 1998, 49.6% of 
Hungarians watched RTL Klub daily, and only 35.2% of those with college/university 
education, while 13% could not receive it. TV2 started its operation  on 7 October, 1997 
and it is operated by MTM-SBS owned by Swedish Broadcasting System, MTM 
Communication Ltd. (a Hungarian production company) and Tele München. In 1998, 
62.4% of Hungarians watched TV2 daily, the differences in audience per education being 
less significant as for the public service TV. It has to be mentioned that 10.5% of the 
population cannot receive TV2. 



42

Appendix 3: Variables in the analysis

Public TV Exposure: frequency of watching the first channel of public television 

measured in the Hungarian data on a six- (in 1994 five-) point scale running from 

0=never to 1=every day; in the 1996 Romanian data on a six- (in the third wave 

four-) point scale running from 0=never to 5(3)=every day; the 2000 Romanian 

data offers only a choice of channels to which the respondent is exposed.

Party affect: the difference between the respondent’s pre-election rating of the 

government party(ies) and the opposition party(ies). Positive values stand for 

more positive evaluation of the main government party than the main challenger. 

In the Hungarian data the difference is calculated between the main government 

party (MDF in 1994, MSZP in 1998, Fidesz-MPP in 2002) and the main 

challenger party (MSZP in 1994, Fidesz-MPP in 1998, MSZP in 2002) on a 

seven-point feeling thermometer. In the Romanian 1996 data the difference is 

calculated between the government parties (PDSR in 1996, CDR, PNL, PD, 

UDMR in 2000) and the opposition parties (CDR, PD, UDMR in 1996, PDSR in 

2000) on a five-point trust scale in 1996 and a four-point trust scale in 2000. 

Issue attitude: respondents’ position on selected issues, with high values indicating more 

agreement with government than opposition. For Hungary 1994, the issue variable 

sums responses to two agree-disagree questions about the need to remove 

communist-era managers and journalists from their positions. For Hungary 1998, 

the issue scale runs from -10 to +10, and sums the original post-election 

responses, recorded on eleven point scales, to self-administered questions about 

respondents’ preference between tuition-free higher education vs. cost-based 

tuition at universities, and universal vs. means-tested eligibility for child-care 

allowance. For Hungary 2002, the question is a retrospective evaluation of how 

the national economy changed in last 12 months. In the 1996 Romanian data 

respondents were asked to select the three most important issues of the day from a 

list. There, Issue attitude is the negative of a weighted count of how many of the 

following topics – stressed in the campaign of the opposition - were selected by 

the respondent: corruption, privatization, NATO and EU Integration, human 



43

rights and democracy. The topic selected as most important was weighted in the 

count three times, and the topic selected as second most important twice as much 

as the topic mentioned as third most important. The variable equals the weighted 

count multiplied by minus one, so that high scores stand for low personal salience 

of opposition-promoted issue. In the 2000 Romanian data the Issue attitude

variable is an evaluation of whether the country is going in the right or the wrong 

direction.

Issue attitude times Public TV Exposure: the product of the two variables.

Vote choice: always coded 1 for the main governmental party (or parties) and –1 for the 

main opposition party (or parties). In the Hungarian data the main government 

party was MDF in 1994, MSZP in 1998, and Fidesz-MPP in 2002, while the main 

challenger party was MSZP in 1994, Fidesz-MPP in 1998, and MSZP in 2002, In 

the Romanian PDSR was coded the main government party in 1996, and the main 

opposition party in 2000. In 2000, CDR, PNL, PD, UDMR were coded as the 

government parties and CDR, PD, UDMR as the main opposition parties in 1996.

Control variables (entered in all equations): Gender, Age, Age squared, Education, Place 

of residence (urban vs. rural), Ethnicity (minority Hungarian or not), Income, and 

Exposure to Pro TV and Exposure to Antena 1 (the two major private television 

channels) in the Romanian data; and Gender, Age, Age squared, Education, Place 

of residence (urban vs. rural), Employment status (active or not), Log of household 

income, Frequency of church attendance, Former communist party membership, 

and - in 1998 and 2002 – the Highest reported frequency of watching any of the 

three main private television channels in Hungary.



44

Table 1: The constellation of four possible determinants of boomerang effects across 

five elections

Hungary Hungary Hungary Romania Romania

1994 1998 2002 1996 2000

opposition criticism of 

     governmental influence very insig- insig- insig-

     in public television strong nificant some nificant nificant

public tv blatantly biased yes no no no no

weak or no presence of private tv yes no no no no

government right-wing yes no yes no yes

Note: According to hypotheses 1 to 4, a boomerang effect – i.e. a negative (direct or 

indirect) impact of public television exposure on voting support for the government – can 

occur where a “yes” (or “very strong”) appears in the table.



45

Figure 1: Simplified sketch of the path models and selected parameter estimates 

(with their significance level in parenthesis), estimated with three-wave Romanian 

election panel data for 1996

        .05  (.22)        .03  (.46)    .06  (.15)

            .07  (.10)       .38 (.00)

.03  (.55)                         .35 (.00)         -.02  (.87)           .12  (.30)

Note: the control variables in the model were gender, age, age squared, education, place 

of residence, ethnicity, income, and the frequency of watching Pro TV and Antena 1 (the 

two major private television channels). The effects of the control variables and intercepts 

are not shown. For a technical description of the variables see Appendix 3.

Public tv exposure
  (average of first
     two waves)

(control variables)

Party affect
(in 2nd wave)

 Public tv exposure
         times 
    Issue attitude 
    (in 2nd wave)

Issue attitude
(in 2nd wave)

 Vote choice
  (reported 
in 3rd wave)

Party affect 
(in 1st wave)

Issue attitude
 (in 1st wave)



46

Figure 2: Simplified sketch of the path models estimated with all cross-sectional 

data sets

                  Table 2                                                 Table 3

                  Table 2                                              Table 3

 Table 5                                                    Table 4

Note: the control variables in the models for Romania were as stated in the note to Figure 

1. In the models for Hungary they included gender, age, age squared, education, 

employment status, place of residence, log of family income, frequency of church 

attendance, former communist party membership, and - in 1998 and 2002 – the highest 

frequency of watching any of the three main private television channels.

Public tv exposure (control variables)

Party affect  Public tv exposure 
          times
    Issue attitude

Issue attitude

 Vote choice



47

Table 2: Persuasive effects of public television exposure on vote choice via party 

affect: relevant parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure Effect of Party affect

on Party affect on Vote choice

beta p N beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .02 .65 786 .62 .00 786

Romania, October 1996 .12 .00 575 .76 .00 575

Romania, September 2000 -.00 .94 1948 .72 .00 1740

Romania, October 2000 .05 .29 1341 .55 .00 1258

Romania, November 2000 -.12 .08 1097 .77 .00 1015

Hungary, May 1994 -.02 .30 1953 .62 .00 1616

Hungary, May 1998 .11 .00 1419 .60 .00 1414

Hungary, April 2002 .07 .10 1152 .80 .00 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance 

level and the number of cases in the analysis) come from multivariate linear regression 

models fitting into the more general path model displayed in Figure 2. For a further 

discussion of model specifications and effects omitted from this table see the main text 

and Figure 2.



48

Table 3: Persuasive effects of public television exposure on vote choice via issue 

attitude: relevant parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure Effect of Issue attitude

on Issue attitude on Vote choice

beta p N beta p N

Survey:

Romania, September 1996 -.01 .81 786 -.04 .49 786

Romania, October 1996 .08 .05 575 -.04 .57 575

Romania, September 2000 .04 .28 1948 .02 .32 1740

Romania, October 2000 .03 .62 1341 .06 .05 1258

Romania, November 2000 -.13 .08 1097 .05 .05 1015

Hungary, May 1994 .00 .92 1953 .03 .72 1616

Hungary, May 1998 .00 .96 1419 .13 .06 1414

Hungary, April 2002 .06 .14 1152 .01 .92 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance 

level and the number of cases in the analysis) come from multivariate linear regression 

models fitting into the more general path model displayed in Figure 2. For a further 

discussion of model specifications and effects omitted from this table see the main text 

and Figure 2.



49

Table 4: Priming effects of public television exposure on vote choice: relevant 

parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of the Public tv exposure times Issue attitude

interaction term on Vote choice

beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .11 .14 786

Romania, October 1996 .04 .52 575

Romania, September 2000 .01 .58 1740

Romania, October 2000 .02 .45 1258

Romania, November 2000 -.03 .20 1015

Hungary, May 1994 .06 .46 1616

Hungary, May 1998 -.11 .09 1414

Hungary, April 2002 -.01 .94 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance 

level and the number of cases in the analysis) come from multivariate linear regression 

models fitting into the more general path model displayed in Figure 2. For a further 

discussion of model specifications and effects omitted from this table see the main text 

and Figure 2.



50

Table 5: Direct effects of public television exposure on vote choice: relevant 

parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure

on Vote choice

beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .01 .72 786

Romania, October 1996 -.01 .84 575

Romania, September 2000 -.04 .13 1740

Romania, October 2000 -.02 .68 1258

Romania, November 2000 .01 .78 1015

Hungary, May 1994 -.07 .00 1616

Hungary, May 1998 -.02 .42 1414

Hungary, April 2002 .02 .51 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance 

level and the number of cases in the analysis) come from multivariate linear regression 

models fitting into the more general path model displayed in Figure 2. For a further 

discussion of model specifications and effects omitted from this table see the main text 

and Figure 2.


