
Media Effects in Campaigns in Elections in East Central Europe

Gábor Tóka and Marina Popescu

Dept. of Political Science Dept. of Government

Central European University University of Essex

Budapest, Hungary Colchester, UK

tokag@ceu.hu marinapopescu@yahoo.com

www.personal.ceu.hu/departs/personal/Gabor_Toka

Paper prepared for presentation at the 8th International Conference of the Italian Election Studies 

Association, Venice International University, 18-20 December 2003.



1

Abstract

This paper discusses the media and political contexts of campaign effects in the newer democracies of 

Central Europe, and draws upon examples from the 1994, 1998 and 2002 Hungarian national elections, as 

well as recent elections in Romania. Research (by the authors) on the 1994 and 1998 Hungarian elections 

found important campaign effects though these were not consistent from one election to the next, and also 

not always in line with what the campaign strategists had intended. The main findings from research on the 

1994 and 1998 Hungarian elections are summarized, and changes in the media and political systems are 

discussed before turning to the post-election 2002 survey for analysis of the relationship between media use 

on the one hand, and political attitudes, evaluations, and vote choice on the other. In addition, one panel, 

and a three-wave longitudinal survey covering the 1996 and 2000 national elections in neighboring 

Romania are analyzed to assess the validity of three possible explanations of why the partisan abuse of 

public television broadcast by government parties can sometimes help them in the electoral arena, and yet 

have a potential to grossly backfire in some elections.

Acknowledgements

Data collection for the Hungarian surveys used in this paper was supported through a grant from the Central 

European University Foundation. The panel data from the 1996 Romanian election was collected by the 

Institute of Sociology of the Romanian Academy of Science, and kindly provided to us by one of the 

principal investigators, Dr. Valentina Marinescu. The longitudinal survey from the 2000 Romanian election 

campaign was commissioned by the Pro Institute, Bucharest, and kindly provided to us by the principal 

investigator, Dr. Mirel Palada. Of course, none of these organizations and individuals is in any way 

responsible for the views expressed herein.



2

Most research on campaign and media effects in elections focused on countries where television coverage 

of politics is strongly shaped by the non-partisan traditions of either the BBC, or the German and 

Scandinavian public televisions, or the main American networks, or all of these. To what extent the 

findings obtained in these countries can generalize to other contexts has always been uncertain.

In the present paper we are concerned with the short-term electoral effects of television broadcast 

only, and only in a post-communist context. We focus on television broadcast that was, presumably, shaped 

by the desires of election campaigners. No other forms of campaign effects will be explored. We do not 

consider established democracies where, as in some Latin countries of Europe, television coverage may, at 

times, be highly partisan too. We do not consider non-democratic countries or new democracies with a 

long-established market economy either. Rather, our investigation is limited to new democracies where 

public television, at least in the first years after a transition to democracy, had an unusually central role in 

political communications.

Apart from this characteristic of the media scene, the cases that we look at are also similar in the 

presence of a peculiar political opportunity structure that authoritarian legacies create. Thus we conceive 

them as a natural laboratory to study variance in television impact and its possible causes while keeping a 

host of cultural, social and political variables constant. Altogether we consider five election campaigns, 

which, we believe, were typical for many late democratizing countries. The key question leading our 

inquiry is as follows: under what circumstances does the apparent (ab)use of public television for electoral 

propaganda purposes benefits incumbents in elections, and when does it hurt them?

There are a number of reasons why this question assumes particular relevance in new democracies, 

especially where private business and especially private television used to have weak or no presence. First, 

many channels of party-voter communication are hard to use in campaigns in these countries. For lack of 

both cash and service providers, electoral campaigns can rarely rely on paid advertisements and direct mail 

in a major way. At the same time, parties may also lack the membership base necessary for large-scale 

personal canvassing and packed rallies. At any rate, since parties and party-voter linkages are necessarily 

new, it is unusually hard to tell supporters, swing voters and committed opponents apart Therefore, the 

impact of get-out-the-vote campaigns, even when they are feasible at all, is uncertain: they may easily 

mobilize opponents as much as supporters. Targeting isolated voters by taking position on issues may not 

be a panacea either, since the calculation of vote-maximizing party positions is greatly hampered by the 

presence of numerous parties with shifting ideologies and the lack of historically cumulated experience 

with citizens’ preferences.

Second, the inevitable weakness of party loyalties in new democracies must leave unusually great 

opportunities for campaign influence. For the same reason the stakes are equally unusual. Defeat may often 

mean the total disappearance of a party from electoral competition, and victory seems to be within reach for 

quite a few competitors. The combination of high stakes and great uncertainty must push party leaders to 

make full use of whatever tools of campaigning they can rely on – even if the use of these techniques 

contradicts their own commitments to democratic ideals and/or seems risky.



3

Third, many post-authoritarian democracies inherited government-controlled public television 

channels from the ancien régime. Incumbents’ influence over public television is variable, just like the 

means via which this influence is exercised. Direct instruction and briefing of news editors may be unusual. 

Yet the experience of the two countries covered in our analysis suggests that indirect means – like the 

appointment of trusted partisans to head public service media, intimidation of editors through threatened 

budget cuts, and providing loyal journalists attractive career opportunities when the next government fires 

them – can still assure that many journalists end up acting like party delegates. Part of the explanation is 

presumably the understandable lack in many new democracies of a culture of public service journalism, and 

the dominance of a ‘political advocate’ rather than ‘watchdog’ and ‘information provider’ role definition 

among journalists. The frequent result is that journalists spontaneously assure that their party gets extensive 

and predominantly positive coverage in any politically relevant communications under their control. They 

can often take it for granted that they will keep or lose their job depending on the electoral success of a 

party - a situation not unlike that of ordinary campaign personnel. Thus, media coverage – and probably 

even more frequently in publicly funded than commercial media – frequently assumes propagandistic 

overtones.

Fourth, new democracies are middle- or low-income countries, hence government-controlled 

electronic media may be the only mass media most or at least many citizens are exposed to. Where 

governments, presidents and/or parties try to use public television to spread thinly veiled partisan 

propaganda, this fact almost always contradicts more or less strong popular expectations of a non-partisan 

political coverage on major and publicly financed providers of political information. This tension often 

turns into a major political issue itself, with intriguing implications for campaigns.

Thus, our analysis focuses on public television broadcast that, we believe, was meant to serve the 

electoral interests of the main party, alliance or presidential candidate(s) representing in an election the 

incumbents of the day. The cases covered show some variation in the characteristics that our previous 

analyses suggested as possible explanations for governmental abuse of public television coverage helping 

the incumbents in intended ways in some elections, but having backfired in others.

We start by presenting the results of a previous study of ours where we demonstrated that pro-

governmental coverage of public television does indeed show such varied effects, and offered some 

possible explanations for the occasional occurrence of boomerang effects. By adding three more elections 

to our analysis, now we have an improved ability to consider which of the three may fit the facts best. This 

new analysis is presented in the second half of the present paper. We conclude with evaluating the results 

and briefly discussing how further evidence could substantially improve our analysis.

1. A Hungarian case study

Our previous study of boomerang effects focused on the 1994 and 1998 Hungarian elections, which were 

covered by closely comparable panel survey data (see Popescu and Tóka 2002). In Appendix 1 we offer an 

overview of the media and party political landscape in Hungary, which backs up our interpretation. Readers 



4

can ignore this overview without any loss if they are not particularly interested in context-specific 

information. 

As Appendix 1 shows , regular news coverage and other television programs obtained a 

particularly important role in campaign communications in Hungary. Television had a pre-eminent role: in 

a poll of eligible voters carried out in the middle of the 1994 campaign, 65 percent said that television, and 

only 14 and 11 percent said that newspapers or radio, respectively, were their main sources of information 

about the election. Other information sources were mentioned by just 7 percent of the respondents.1

Against this background, it became a major topic of speculation how the pro-governmental 

coverage of public television influenced election outcomes, if at all. Although no systematic assessment has 

been carried out for all the elections, we believe that the bias was clearly present in all election years, 

although more blatantly so in 1994 than in later years. Indeed, literally all media personnel who controlled 

the news programs on public television lost (or judiciously quit) their job shortly after the opposition 

victories in the 1994, 1998 and 2002 elections - and had had little reason to expect that they can keep it in 

such an eventuality. Thus, they were arguably more in the position of campaigners than of public service 

journalists. At least in 1994, this was also reflected in how they were perceived by the public. In the 

surveys that we shall analyze below, 45 percent of the 1994 respondents named the ruling MDF as a party 

favored by public television coverage on the first place, and 9 percent named so the main challenger party, 

the MSZP. Four years later the perceived bias was lesser: only 22 percent named the main government 

party, MSZP as the one favored by public television on the first place, and 7 percent attributed this status to 

Fidesz-MPP, the key challenger and eventual winner in that year’s election.2

An excess of the 1994 public television programs gives a better idea than any number about how 

dubiously newsworthy and how overtly propagandistic these programs were at their worst. One week 

before voting day, the evening news magazine aired an interview with an émigré suggesting that the leader 

of the then most popular opposition party, the ex-communist MSZP, had tortured a political prisoner after 

the suppression of the 1956 uprising, kicking out some teeth of the sympathetic interviewee. Neither 

historians nor the party leader were asked to comment on whether he - much criticized for admittedly 

joining a pro-Soviet paramilitary unit in 1956 – could possibly serve in any prison at all. Half an hour later, 

a 90-minute documentary - broadcast as the main Sunday evening program - was exclusively devoted to 

repeating a 40-years old, but never substantiated allegation that many (presumably political) prisoners were 

starving in a secret underground prison during the 1956 revolution. The documentary implied that the 

MSZP probably picked its post-1989 headquarters so as to hide the access route to the underground prison.

It is certainly not obvious that spreading poorly supported allegation about the chief opposition 

party on a publicly financed television could help the incumbents, especially if this happens in the context 

of a long controversy over governmental control of public broadcasting, and the dissatisfied viewers cannot 

1 These data were made available to us by the Median Public Opinion and Market Research Institute, and 
are based on a random route sample (N=1200), weighted to match the demographic composition of the 
adult population.



5

switch to a rival channel before they would get mad about what they see. And this is exactly how things 

were in 1994. The media war regularly filled headlines and editorials for about three years between 1991 

and 1994, featuring unusual presidential vetoes, Constitutional Court rulings, parliamentary hearings, street 

demonstrations, and spectacular confrontations between government and the - eventually removed -

presidents of public television and radio. There was little chance that someone did not discover that many 

critiques deemed the political coverage on public television strongly biased in favor of the main 

government party.

In contrast, in 1998 private channels already had a strong presence. Fewer people watched public 

television in 1998 than in 1994, and the political coverage was, according to our impressions, at least, less 

one-sided. The relationship between government and public service media as well as political coverage on 

the latter was – temporarily - free of controversy, and the adoption of the 1995 media law gave the center-

left government credibility as a supporter of pluralism and public service ideals. But did all these changes 

make the electoral impact of public television politically neutral, or did they just make the pro-

governmental propaganda hidden, subtle, and hence more effective?

Our previous analysis relied on election studies that allowed us to regress attitude changes 

between pre- and post-election interviews on variables measuring exposure to various media outlets, while 

controlling for pre-campaign attitudes, socio-demographic characteristics, political involvement, and party 

sympathies among the respondents. The results suggested that exposure to public television broadcast -, and 

its news magazine in particular - reduced the probability of voting support for the main government party 

during the final weeks of the 1994 election campaign, and increased the probability that the viewer ended 

up voting for the main opposition party. The effect occurred partly through a change in party sympathies 

associated with public television exposure during the campaign. However, some of the effects of exposure 

on vote choice were direct, even after controls for television’s impact on party sympathies, issue positions, 

personal perceptions of the likely winner of the election and of economic conditions. All these results 

proved robust after controls were introduced for demographic variables, newspaper reading, exposure to 

private television broadcast, and political interest. This suggested to us that public television broadcast 

probably became a salient issue concern itself, which was further activated by exposure to public television. 

Thus frequent watching of public television could move voters away from the main government party and 

into the opposition camp.

In contrast, in the 1998 data the same regression models revealed that exposure to public television 

during the campaign had no direct effect on the vote, but indirectly helped the main government party 

through its short-term impact on party sympathies. The stark contrast between media effects in the two 

election years could probably be explained with the opposition’s success in 1994 in highlighting the widely 

perceived pro-governmental bias of public television as proof of authoritarian tendencies in the government 

itself. Indeed, as shown above, in 1998 much fewer people perceived such bias, and the opposition was also 

largely silent about governmental influence on public television.

2 Most of the remaining respondents either could not positively answer these questions, or thought that the 
coverage was always fair and balanced. Only ten percent in 1994, and 3 percent in 1998 mentioned some 



6

Alternatively, the unskillful, unprofessional, and blatantly propagandistic tone of the programs in 

1994 may have caused the boomerang effect too. Indeed, some of our previous findings suggested that the 

subtler the forms of influencing voters were, the more reliable they were in delivering the intended results. 

For instance, we found that even in 1998, public television exposure during the campaign, despite the likely 

intention of news editors, failed to make people more likely to believe that the economy was in a good 

shape. However, both in 1994 and 1998 public television primed citizens’ vote choices on issue concerns 

and economic evaluations very much the way government party campaigners presumably desired. Thus, it 

seems that relatively subtle forms of media influence – like priming – could work in intended ways even 

when the media in question is widely perceived as biased. At the same time, even a relatively credible 

source – like public television in 1998 – may fail to have a straight persuasive impact on relatively strongly 

held citizen opinions.

Third, it is also conceivable that the presence or absence of alternative television channels was the 

key reason for pro-governmental television broadcast having a boomerang effect in 1994, but helping the 

government in 1998. Since there was no noteworthy televised alternative to the political coverage of public 

television in 1994, dissatisfied viewers could not simply switch to news programs on other channels. As a 

result, people with an interest in watching politics on television kept following public television broadcast 

even if they found it biased and objectionable. It is plausible that their continued exposure to a disliked 

source kept their dissatisfaction with government-controlled media very much on their mind when thinking 

about the parties and casting their vote. The situation was quite the opposite in 1998, and probably that is 

why the net impact of public television broadcast was favorable for the main government party.

A fourth possible explanation is offered by an argument that is frequently heard in some circles in 

post-communist countries, namely that most top journalists, especially so in the electronic media, are 

entrenched holdovers from the media personnel of the ancien régime, and therefore sympathizers of the ex-

communist parties. Thus, their influence on message content on public television may always work in favor 

of the former communist parties, whether they are in government or opposition. Given our – admittedly 

impressionistic – knowledge of the partisanship of those in control of political coverage on Hungarian 

public television and the scale of repeated changes in personnel, we do not find this explanation particularly 

plausible. Yet, it is certainly consistent with the survey data that our previous analysis presented – as are the 

three other explanations too. Hence they all deserve further analysis.

2. Hypotheses

To sum up, our previous analysis leaves us with four hypotheses about the emergence of boomerang 

effects: 

Exposure to public television broadcast will reduce sympathy and voting support for representatives of the 

main governmental party vis-à-vis the main opposition party if:

• (Hypothesis 1) the political opposition is vocal and active in demonstrating undue governmental 

influence in public television and a pro-governmental bias of coverage;

other parties as most favored by the coverage.



7

• (Hypothesis 2) the pro-governmental bias of public television is particularly blatant, i.e. visible to 

viewers even in the absence of any opposition criticism;

• (Hypothesis 3) the political coverage on public television does not face serious competition from 

alternative television channels; 

• (Hypothesis 4) the ex-communists and their potential allies are the major party alternative to the 

incumbents, because holdover journalists from the ancien régime have a preponderant influence on 

relevant aspects of television coverage, no matter what governments do.

Although we derived these hypotheses from a Hungarian case study, they are applicable to - and 

probably sufficiently plausible in – other political contexts as well. Only the specific reasoning behind 

hypothesis four would have to be adjusted should the hypothesis be applied beyond the post-communist 

world.

To improve our ability to test these explanations empirically, the present paper analyzes 1994, 

1998 and 2002 post-election survey data from Hungary, as well as pre- and post-election surveys from the 

1996 and 2000 Romanian elections. In three of these cases the incumbents were anti-communist center-

right formations: the Hungarian Democratic Forum (MDF) and the Fidesz-MDF joint list in the 1994 and 

2002 Hungarian parliamentary elections, respectively, plus the members of the governmental coalitions as 

well as their presidential candidates in the 2000 Romanian elections. In the 1996 Romanian and the 1998 

Hungarian elections, ex-communist politicians dominated the government, and were represented in the 

election by the Romanian Party of Social Democracy (PDSR) as well as its presidential candidate Ion 

Iliescu, and the Hungarian Socialist Party (MSZP), respectively. Hence, our analysis can control for 

changes in government partisanship. If hypothesis four is correct, then exposure to public television should 

have increased sympathy and voting support for the main government party in the 1998 Hungarian and the 

1996 Romanian election, but had the reverse (or at least neutral) effect in the other three elections covered 

by the present analysis.

We believe that there also was some variance across the five elections that is relevant for the 

assessment of the other hypotheses (see Table 1). Unfortunately, we cannot back every detail of this claim 

with hard data. Yet we think that probably all non-partisan observers would agree that public television 

coverage had a pro-governmental bias in all five elections, and at least some of the key journalists and 

editors in charge of news programs were keen to promote the electoral fortunes of the main government 

party. We also venture that in none of the other four elections was this bias as blatant as in the 1994 

Hungarian election. Hence, if the blatant bias itself was the cause of the boomerang effect in 1994, then in 

no other election should we detect anything similar. Further evidence in favor of hypothesis two would be 

obtained if subtler media effects - like priming on issues by public television according to the likely desires 

of pro-governmental campaigners - were more frequently observed in the data than straight persuasion 

effects on such relatively stable attitudes as party sympathies or performance evaluations.

Table 1 about here



8

This additional evidence regarding priming might help us to differentiate between hypotheses two 

and three. Both would lead us to expect that boomerang effects only occurred in the 1994 Hungarian 

elections. However, the hypothesis about the availability of an exit option (i.e. the ability to switch from 

public to private television channels) would not be able to explain if priming effects were to be found more 

frequent than persuasion effects. The other hypothesis comes closer to saying that priming – since it is 

subtler than persuasion – is more likely to occur. Thus, if priming effects are rare compared to persuasion 

effects, and the boomerang effect only occurred in the 1994 Hungarian election, then hypothesis three 

would look slightly more plausible than hypothesis two.

If neither of the two is correct and it was, instead, opposition criticism of governmental influence 

in public television that made citizens sufficiently resistant and averse to biased coverage in Hungary in 

1994, then probably the 2002 Hungarian election should also have witnessed a similar boomerang effect as 

the one in 1994. This should be so since between 1999 and 2002 the Hungarian opposition, just like in the 

run-up to the 1994 election, continuously argued that the center-right government was undermining the 

democratic process, not the least by various measures promoting governmental influence in public service 

media.3 In addition, the opposition parties frequently tabled well-publicized complaints in the respective 

complaints commissions against politically biased coverage on public television. Although the issue was 

not as central then as in the 1994 election, nonetheless in the 2002 Hungarian it certainly had a far stronger 

presence than either in the two Romanian or the 1998 Hungarian elections.

Since we have no strictly comparable survey data for all five elections, our tests of these 

hypotheses are going to be much less clean and neat than we would desire. Yet, empirical tests are better 

than none at all, so we undertake whatever is feasible given the data available to us. 

3. Data

In our previous analysis we used panel survey data collected at the time of the 1994 and 1998 elections. 

They combine personal interviews carried out a few weeks before the first round of the election with 

interviews conducted with the same respondent a few days after the first round. For the 2002 Hungarian 

elections, only a post-election survey is available to us. This survey, however, used some of the same 

questions – most notably on media exposure –, and had its fieldwork scheduled between the two rounds of 

the elections just like the 1994 and 1998 post-election waves of the panel studies. In all three years, random 

route samples of the adult population were interviewed by the Medián Public Opinion and Market Research 

company with standardized questionnaires for the first – and in 2002 the only – wave of the survey. In 1994 

and 1998 a total of 719 and 1525 out of an initial 1200 and 2400 pre-election respondents were successfully 

re-interviewed between the two rounds of the elections. The data are weighted so that the weighted 

proportion of 40 non-overlapping demographic groups (defined in terms of gender, age, urban vs. rural 

3 The most important reference point of this argument was the blocking in parliament the election of any 
opposition representative to the supervisory boards of public television and radio.



9

place of residence and education) in the sample equal those reported in the estimates of the Central 

Statistical Office for 1996 and 2001, respectively.

Therefore, we have roughly comparable post-election survey data for these three Hungarian 

elections, and for two of them we also know what results the same kind of analysis yielded when pre-

election party sympathies and other political attitudes were controlled for. This will enable us to determine 

whether the patterns observed in the 2002 post-election data are more akin to those in the 1994 post-

election data, or to the patterns observed in the 1998 post-election data. In 1994, according to our panel 

data, public television broadcast had a boomerang effect on sympathy and voting support for the 

incumbents. The 1998 data, in contrast, were witness to a positive effect of exposure to public television on 

sympathy – and via that voting support - for the main governmental party. Given these benchmarks, the 

analysis of the cross-sectional data from the three elections should tell us something about the likely 

direction of the effect of public television on voting support for the government in 2002.

We analyze media effects in the 1996 Romanian election with the help of a three-wave panel 

survey carried out by interviewing a nationwide stratified random route sample first in late September 

1996. The second interview, with 987 of the initial 1263 respondents, was carried out in late October 1996, 

still before the first round of the concurrent presidential and parliamentary elections. The third wave of 

interviews was carried out between the two rounds of the presidential election – the parliamentary election 

is completed in one round – in mid-November 1996 with 898 of the original 1263 respondents.

For the analysis of the 2000 Romanian elections we rely on a three-wave longitudinal survey. 

Once again, the three waves were carried out in September, October and November, but the first round of 

the election then occurred shortly after the last wave of interviews. For each wave a fresh stratified random 

route sample was interviewed, involving 2438, 1460, and 1241 respondents, respectively. 

The 2000 Romanian data are certainly not ideal for comparison with the post-election data from 

the other elections covered here. However, by estimating similar statistical models for each of the three 

surveys in 2000, we can establish the direction and size of the change in relevant parameters over the 

course of the campaign. This should give at least some clue as to the occurrence and direction of media 

effects on vote choice and political attitudes. Appendix 2 provides contextual information on Romanian 

media and electoral politics.

4. Empirical analysis

Briefly put, our statistical analyses try to determine how, if at all, public television broadcast affected vote 

choice – either directly or indirectly through party sympathies, issue attitudes, performance evaluations and 

possibly priming. We start the analysis with the most suitable data set in the present analysis, i.e. the 1996 

three-wave panel from Romania. 

Figure 1 sketches the path model that we estimated for this data set. Appendix 3 provides a 

detailed description of the variables. The key independent variable is Public tv exposure, capturing 

individual-level variation in the frequency of watching public television during the campaign. The key 

dependent variable is Vote choice (as reported in the third wave of the panel, after the first round of the 



10

election). It is coded 1 if the respondent voted for the government party (PDSR) in the elections to the 

lower house, minus one if s/he voted for any one of the three opposition parties (CDR, PD, UDMR) that 

formed the government after the election, and zero otherwise.

No direct effect of media exposure on Vote choice is expected. Mere watching of television 

programs – over and above its indirect impact through its influence on generalized party sympathies, issue 

attitudes and the like – is not expected to make people vote in a particular way. We would rather argue that 

such a direct effect can only occur if public television coverage itself becomes an issue that moves people 

to vote against (or, what would be harder yet to imagine, for) the main government party.

Of course, any correlation between Vote choice and Public tv exposure may also be caused merely 

by the audience of the public television having some socio-demographic characteristics that, entirely 

independently from the political effects of public television, are correlated with party choice. Therefore we 

introduced a series of control variables in the model to control for such spurious relationships between vote 

choice and television watching. The sketch in Figure 1 is simplified in that it does not list the individual 

control variables separately, just signals their collective presence in the statistical models. The control 

variables in question measured the socio-demographic characteristics of the respondents as well as their 

exposure to the two main private television channels, PRO TV and Antena 1 (see the note to Figure 1). 

Since we are not interested in the effects of these control variables themselves, the respective parameter 

estimates are not displayed.

The remaining variables are expected to mediate the impact of public television on vote choice. 

They are Party affect – understood as a running tally of party evaluations stored in citizens’ short-term 

memory, and calculated as the difference between the respondents’ evaluations of the government party and 

whichever of the three mentioned opposition parties they liked most –, Issue attitude, and an interaction

term between Issue attitude and Public tv exposure. Should second wave (i.e. late-campaign) Party affect

be positively influenced by Public television exposure even when we control for first wave (i.e. early-

campaign) Party affect and other possible determinants, we would infer that public television exposure 

during the campaign made people like more the government party, and/or less the opposition. If, as it is to 

be expected, Party affect has a huge positive effect on Vote choice, this would mean that public television 

promoted the electoral fortunes of the incumbents through its impact on party sympathies.

In the case of the 1996 Romanian election Issue attitude refers to a set of issues, which the main 

opposition party relentlessly tried to put on the political agenda. This is so because in that year the main 

government party did not run a particularly issue-centered campaign, and therefore we could not find any 

item in the survey questionnaire that could have tapped respondent’s attitudes on an issue that the 

government had tried to use in the campaign. The coding of the variable is such that the higher the 

respondents’ score, the closer their attitudes were to the issue position of the government party. Thus, a 

positive effect of public television on these issue attitudes would mean that public television helped the 

government party in the election by making viewers adopt increasingly pro-governmental attitudes on these 

issues during the campaign. Such a positive effect would be signaled if the Public television exposure



11

variable positively impacted second wave Issue attitudes even after the effect of first wave Issue attitudes

and all the control variables were taken into account.

Finally, if public television primed voters’ choices on exactly these issues, than the interaction 

between the Public television exposure and Issue attitudes variables must positively affect Vote choice. 

Since it was the opposition that promoted the issues in question, we would rather expect the opposite: i.e. 

that the viewers of public television were less primed on these issues than other people, and hence the effect 

of the interaction term is negative.

Figure 1 about here

The parameter estimates were obtained with rough and dirty linear regression models, estimated 

separately for each dependent and intervening variable in the path model.4 Because of panel attrition and 

missing values, the number of cases on which the various parameter estimates are based varies: it is 536 for 

effects on second wave party sympathies, 615 for the effects on second wave issue attitudes, and 447 for 

the regression of Vote choice on its determinants. Figure 1 also displays the parameter estimates of interest 

from the regression equations. 

It can be readily seen that the only statistically significant effects in the model are the impact of 

first wave (early-campaign) party affect on second wave (late-campaign) party affect, and the latter on vote 

choice. But some of the insignificant effects may be insignificant only because of the relatively small 

sample size or poor measurement: after all, the impact of Public television exposure on second-wave Issue 

attitude is quite comparable in size and significance level to the impact of first-wave Issue attitude on 

second-wave Issue attitude. This latter effect must be real if issue attitudes had any stability at all over the 

one-month period separating the two interviews in time. Hence the statistically insignificant effect of Public 

television exposure - given that its significance level is .22 and the N in the respective equation is as low as 

615 – should not be dismissed lightly. At any rate, the direct effects of exposure to public television on 

party affect and issue attitudes are both positive and close to conventional significance level. The 

probability of these two positive effects occurring simultaneously just by chance, in the absence of any one 

of them being truly positive in the population of interest, can be approximated by multiplying their 

significance levels: .22 times .10=.022. That is to say, the chances are roughly 2 out of 100 that none of 

these apparent positive effects in the data is more than just a random occurrence. 

Our tentative conclusion is that in the 1996 Romanian public television was more likely to help 

than to damage the campaign efforts of the main government party. The impact of the interaction term 

between Issue attitude and Public tv exposure also goes in the expected negative direction, but it clearly 

fails to come close to statistical significance. Thus, pro-governmental priming effects were less likely to 

have occurred in this election than pro-governmental persuasion effects of public television. Last but not 

4 Given the measurement level of the different dependent and intervening variables as well as a preference 
for listwise deletion of missing values, this solution is not entirely satisfactory. A mix of simultaneously 
estimated linear and ordered logit models would have yielded more reliable results. However, time 
constraints prevented us from going in that direction.



12

least, the direct effect of Public tv exposure on Vote choice is not only insignificant, but is positive: hence a

boomerang effect of pro-governmental coverage on public television is very unlikely to have occurred in 

the 1996 Romanian election. 

These findings are consistent with all hypotheses: public television is more likely to help than 

undermine pro-governmental campaigns, at least when (1) the opposition is not vocal in condemning 

governmental influence in public television; (2) the bias of the political coverage is not blatant; (3) there are 

significant private television channels; and (4) political forces associated with the ancien régime are in 

government. All these conditions were present in 1996, thus the 1996 results cannot give us much ground 

to tell which hypothesis about the occurrence of boomerang effects is more likely to be correct. Only 

hypothesis 3, emphasizing the blatant vs. subtle character of the pro-governmental bias, is slightly 

undermined by the striking weakness – and likely non-existence - of the priming effect that we looked at.

Figure 2 shows a simplified sketch of the path model that we estimated for each cross-sectional 

data set that included all the variables that the model requires. These surveys are the first two waves of the 

1996 Romanian panel, now treated separately; the three waves (all pre-election) of the 2000 longitudinal 

election study in Romania; and the post-election surveys from the three Hungarian elections. Note that for 

three of the five elections covered by these data – i.e. the 1996 Romanian elections and the 1994 and 1998 

Hungarian elections analyzed by Popescu and Tóka (2002) - we can tell whether the patterns observed in 

the cross-sectional data match what we found in panel data. As we will see, broadly speaking they do, and 

this gives us some confidence to draw inferences about media effects in the 2002 Hungarian and the 2000 

Romanian elections merely from cross-sectional data.

Figure 2 about here

The model is merely a simplified version of the one shown in Figure 1 and an only slightly more 

complex one used by Popescu and Tóka (2002). The statistical models estimated are again linear 

regressions, and the same for the two countries, except for some inevitable differences between Hungary 

and Romania in the relevance and availability of some control variables, and some frustrating differences in 

instruments and relevant issue items across the five elections. The key independent variable is once again 

Public tv exposure, and the ultimate dependent variable is Vote choice, coded 1 if the respondent voted for 

the main government party, minus 1 if s/he voted for the main opposition party, and zero otherwise. In the 

analyses of the pre-election data sets, responses to a voting intention question are used to measure (likely) 

vote choice. In the 1996 Romanian election there was no single major flag-bearer among the opposition

parties, and in the 2000 Romanian election the main government party received extremely little electoral 

support. Therefore, in 1996 the CDR, PD and UDMR together are – just as in the analysis of the panel data 

– considered the main opposition party, and in 2000 the CDR, PD, PNL and UDMR together are 

considered the main governmental party, both in the construction of the Vote choice and the Party affect

variables.



13

In the analysis of the 1996 Romanian election the Issue attitude variable refers to the salience of 

the same opposition-promoted issues as before; to general performance evaluation in the 2000 Romanian 

election, an issue which then certainly favored the opposition campaigning on governmental incompetence; 

to anticommunist attitudes, which the main government party tried to appeal to, in the 1994 Hungarian 

election; to a set of welfare state issues promoted by the opposition in the 1998 Hungarian election; and to 

retrospective economic evaluations - that the then government appealed to - in the 2002 Hungarian election. 

The coding of the variable is such that it should always be positively related to a pro-government vote. 

However, a positive interaction effect of Public television exposure and Issue attitude on Vote choice would 

signal pro-governmental priming where  – as in the 1994 and 2002 Hungarian elections – the issue in 

question was promoted by the government, and pro-oppositional priming in all other elections.

The relevant parameter estimates – once again omitting the effects of the control variables and the 

intercepts – are shown in separate tables. For instance, Table 2 shows – for all surveys in question - the 

direct effects of public television on party sympathies, and of party sympathies on vote choice. On top of 

each causal arrows of interest in Figure 2, a number is printed that shows which table displays the relevant 

parameter estimates.

Tables 2 to 5 about here

The cross-sectional data seems to reveal much the same pattern for the 1996 Romanian and the 

1994 and 1998 Hungarian elections as the panel data did. That is, public television seems to have had a 

direct anti-governmental effect on vote choice in the 1994 Hungarian election (cf. Table 5), and no 

significant indirect effect either through party affect or issue attitudes (cf. Tables 2 and 3). In the 1998 

Hungarian election and the 1996 Romanian election exposure to public television had no direct effect on 

the vote (cf. Table 5), but an indirect and pro-governmental effect via party affect (cf. Table 2) and, in the 

Romanian election, also via issue attitudes (cf. Table 3). The results regarding priming are broadly 

consistent with the findings based on panel data: no significant effect in Romania in 1996, and pro-

governmental priming in both the 1994 and the 1998 Hungarian election. However, in the present analysis 

no priming effect reaches statistical significance, either in these three elections or the two in 2000 and 2002, 

respectively (cf. Table 4).

The 2002 Hungarian data shows some evidence of pro-governmental effects of public television. 

Except for priming, all observed effects of public television are in a pro-governmental direction, albeit all 

are weak, and none is significant at the 5 percent level. However, the indirect persuasive effects come close 

to reaching this conventional significance level, with p=.10 in the case of the impact of public television 

exposure on party affect and p=.14 in the case of the impact on issue attitudes (cf. Tables 2 and 3). It also 

seems clear enough that the relatively vigorous and sustained opposition criticism of governmental 

influence in public service media before that election failed to create a boomerang effect of public 

television broadcast (cf. Table 5).



14

The 2000 Romanian data yields the most intriguing new results. The persuasive effects of public 

television on issue attitudes and party affect tend to be close to zero at the beginning of the campaign. Then 

they become negative and very nearly significant by the last days of the campaign in November 2000, with 

p=.08 in the case of both effects (cf. Tables 2 and 3). Note that in this – as well as in all other analyses 

reported in the tables – we rely on a very poor measure of exposure to specifically political coverage on 

political television, since the only relevant item available in all the 2000 surveys is about general exposure 

to particular channels. However, in the September 2000 survey there also were two questions about 

exposure to political news magazines and political talk shows – the latter are unusually frequent and 

popular on Romanian television – on public television, respectively. We replicated our analysis of the 

September data replacing general exposure to public television with both items, and in both cases we could 

register statistically significant negative effects of these alternative measures of exposure to public 

television on Party affect. Also considering the statistically insignificant, but intriguing change of the 

respective parameter estimates in the course of the campaign (see Tables 2 and 3), we find it quite likely 

that the political coverage of Romanian public television in 2000 made a small contribution to the crushing 

electoral defeat of the government parties in that year.

5. Discussion

Where do all the diverse findings leave us? Bits and pieces of the present analysis certainly helped to 

illustrate the old truism that significant media effects are rarely easy to detect with non-experimental data, 

especially when exposure to relevant television programs is poorly measured via general exposure to 

particular channels (Bartels 1993; Zaller 1996). Yet, our analysis also suggested that it is probably wise to 

invest a measure of trust in findings from cross-sectional data about seeming media effects. Another 

methodological lesson of our study seems to be that priming effects may be hard to detect because it is not 

so frequent, after all, that campaigners would set crystal clear targets in terms of agenda-setting, and work 

for them consistently. At any rate, future studies of the impact of more and less blatant means of 

influencing voters should, if possible at all, use content analysis and data on citizens’ perception of media 

outlets to determine where and which message flows seemed to be more and less blatant.

In terms of substance, our analysis seems to have found relatively clear evidence, from panel data 

too, that exposure to public television generated additional electoral support for the main government party 

in the 1996 Romanian election. We have some tentative evidence that probably the same happened in the 

2002 Hungarian election, and that the opposite – a boomerang effect – occurred in the 2000 Romanian 

election. All in all, we venture to suggest that at least in the post-communist context it may be the rule, 

rather than the exception, that the political coverage of public television shapes the distribution of votes in 

elections – in intended as well as unintended ways. Probably most importantly, the 1994 Hungarian and the 

2000 Romanian findings suggest that it is probably not infrequent that a political coverage controlled by 

loyal supporters of the government does damage to the government parties in the electoral arena – either 

despite, or exactly because of its pro-governmental bias.



15

On the basis of our previous study of the issue, we developed four hypotheses to account for this 

striking variation across elections. Given the rather small sample of elections that we could look at here, we 

are still far from a comprehensive test of these propositions. However, a few things are now clearer than 

when we started our analysis.

First, we are yet to find an election where a boomerang effect of a government-controlled public 

media occurred under an ex-communist government. However, in the 2002 Hungarian election the center-

right government party, on the short run at least, probably gained – and at least did not lose –electoral 

support due to the pro-governmental bias of public television. This seems to contradict hypothesis 4, i.e. 

that the electoral effect of coverage is shaped by the alleged ex-communist sympathies of holdover 

journalists inherited from the ancien régime.

The evidence also seems to contradict hypothesis 2, namely that boomerang effects are to be 

expected when the bias of pro-governmental television is too blatant. Although we lack any hard data to 

support this inference, we think most outside observers would not have seen a major difference in this 

respect between the 1996 and 2000 political coverage of Romanian television – yet the impact of television 

on electoral support for the government seems to have been different in these elections. Moreover, 

significant priming effects appear to be relatively rare, rather than more frequent than persuasion effects. To 

an extent this also contradicts the proposition that subtler ways of influencing voters are more effective and 

reliable than straightforward propaganda.

The tentative signs of a boomerang effect of public television coverage in the 2000 Romanian and 

a pro-governmental effect in the 2002 Hungarian election contradict hypothesis 1. The 2002 Hungarian 

opposition was definitely more vocal, consistent, and active than its 2000 Romanian counterpart in 

demonstrating governmental influence in public television and a pro-governmental bias of coverage. Yet, 

our tentative findings show far more signs of a boomerang effect in the Romanian than in the Hungarian 

election.

Last but not least, if a boomerang effect did indeed appear in the 2000 Romanian election, as we 

are inclined to think now, then that certainly contradicts hypothesis 3 about the importance of an exit option 

for viewers. Yet, our findings still leave open the possibility that boomerang effects are enlarged if, as in 

the 1994 Hungarian election, they occur in the absence of any serious competition to public television in 

the air.

References

Arato, Andrew 1996. "The Hungarian Constitutional Court in the Media War: Interpretations of Separation 
of Power and Models of Democracy." in Rights of Access to the Media, ed. by András Sajó and 
Monroe Price. The Hague: Kluwer Law International.

Bajomi-Lázár, Péter 1999. "Press Freedom in Hungary, 1988-1998." Manuscript. Budapest: Open Society 
Institute.

Bartels, Larry M. 1993. "Messages Received: The Political Impact of Media Exposure." American Political 
Science Review 87: 267-85.

Birch, Sarah, Frances Millard, Marina Popescu and Kieran Williams  2002 Embodying Democracy: the 
Design of Electoral Systems in Post-Communist Europe. London: Macmillan - Palgrave.

Gálik, Mihály 1998. Médiagazdaságtan I-II. (Media Economics.) Budapest: Aula. (In Hungarian.)



16

Gross, Peter  1999a Colosul cu picioare de lut. Aspecte ale presei romanesti post-comuniste. Iasi: Polirom, 
Collegium. (In Romanian)

Gross, Peter 1995 ‘Romania’ In Paletz, D.L. & Jakubowicz, K. & Novosel, Pavao (eds.) Glasnost and 
After. Media and Change in Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press.

Gross, Peter 1996. Mass media in revolution and national development: the Romanian laboratory. Ames: 
Iowa State University Press.

Gross, Peter 1999b ‘Limping to nowhere: Romania’s media under Constantinescu’ in East European 
Studies, Occasional paper no 51.

Gross, Peter 1999c ‘Orbii conducindu-i pe orbi: Mass media si democratia in Europa de Est’ in Sfera 
Politicii, no 64. (In Romanian).

Gross, Peter 2002. Entangled Evolutions: Media System Development in Central and Eastern Europe.
Washington DC: Johns Hopkins University Press and Woodrow Wilson Center.

Halmai, Gabor 1996. "The New Types of Media and the State of the End of Liberalism." in Rights of 
Access to the Media, ed. by András Sajó and Monroe Price. The Hague: Kluwer Law International.

Kaposi, Ildikó 2000. "Kiegyensúlyozottság, sokszínûség, piac: a sajtószabályozás útjai [Balance, plurality, 
market. Ways of regulating the press]." Kritika, March.

Lange, Bernd-Peter 1994. "The 1994 Hungarian Parliamentary Elections. Monitoring of the Election 
Coverage in the Hungarian Mass Media: Final Report." Düsseldorf: European Institute for the 
Media. 

Marinescu, Valentina 1995 ‘Romania: Private versus State Television’ in The Public, Vol. 2 (3), pp. 81-95.
Popescu, Marina 2003 ‘The parliamentary and presidential elections in Romania, November 2000’, 

Electoral Studies, Vol. 22 (2) June 2003, pp. 325-335.
Popescu, Marina, and Gábor Tóka 2002. “Campaign Effects and Media Monopoly: the 1994 and 1998 

Parliamentary elections in Hungary.” in Do Political Campaigns Matter? Campaign Effects in 
Elections and Referendums, ed. by David M. Farrell and Rudiger Schmitt-Beck. London: 
Routledge, pp. 58-75.

Popescu, Marina and Gabor Toka 2000. “Campaign Effects in the 1994 and 1998 Hungarian Parliamentary 
Elections.” Paper presented at the ECPR Joint Session of Workshops, Copenhagen, April 2000.

Romania: Press Overview, http://www.ijnet.org/Profile/CEENIS/Romania/media.html
Teodorescu, Alin  1996. “Disguised Actors Waiting in the Wings: Romania.” in The Development of the 

Audiovisual Landscape in Central Europe since 1989. Luton: John Libbey Media, pp. 179-96.
Tóka, Gábor forthcoming. "Hungary." in Handbook of Political Change in Eastern Europe, 2nd revised and 

updated edition, ed. by Sten Berglund and Frank H. Aarebrot. Cheltenham: Edgar Elgar.
Ulmanu, Alexandru 2002. The Romanian media landscape, European Journalism Centre 

http://www.ejc.nl/jr/emland/romania.html .
Ursu, Adrian Adevarul, 5 February 1998. 
Zaller, John 1996. "The Myth of Massive Media Impact Revived: New Support for a Discredited Idea." in 

Political Persuasion and Attitude Change, ed. by Diana C. Mutz, Paul M. Sniderman, and Richard 
A. Brody. Ann Arbor, MI: The University of Michigan Press, pp. 17-78.



17

Appendix 1: Elections, parties and media in Hungary

Among the post-communist countries, Hungary was one of the first in completing a full transition to 

democracy in spring 1990. Through negotiations between the democratic opposition and a reform-oriented 

ruling party of ex-communists, the institutional framework for a parliamentary democracy and a mixed 

electoral system was agreed upon. The political transition started back in May 1988, and gave considerable 

time and space for new political parties to emerge and institutionalize already before the first free election 

in March-April 1990. Meanwhile the ruling communist party was largely reconstructed, and its main 

offspring contested all subsequent elections as the democratically oriented, center-left Hungarian Socialist 

Party (MSZP).

The institutional framework changed relatively little after the transition. All legislatures and 

governments served their maximum possible 4-year term, leading to two-round parliamentary elections in 

May 1994, May 1998, and April 2002. Every election since 1990 was lost by the government of the day, 

and the democratic process remained intact and fairly orderly.

The first election was won by the center-right Hungarian Democratic Forum (MDF), which, 

together with the somewhat more conservative Independent Small Holders Party and Christian Democratic 

People’s Party, could form a parliamentary majority and government. The parliamentary opposition of the 

time consisted of two liberal parties – the Alliance of Free Democrats (SZDSZ) and the Alliance of Young 

Democrats (FIDESZ) – as its major, and the ex-communist MSZP as its minor component. 

By the time of the 1994 election, the MSZP became by far the most popular party, and the mixed 

electoral system converted its 33 percent of the popular vote into a single-party legislative majority. 

Nevertheless, the MSZP formed a coalition government with the second biggest party, the SZDSZ, the 

chief representative of communist-era dissenters and human rights activists.

Between 1994 and 1998 the SZDSZ suffered major electoral losses, while FIDESZ – now 

renamed as Fidesz-Hungarian Civic Party (Fidesz-MPP) – turned into a moderately nationalist, anti-

communist formation dominating and eventually uniting most of the political right. As a result of these 

developments, the 1998 election was won by a right-wing electoral alliance between the Fidesz-MPP, the 

MDF and the FKGP. Under the coalition government of these three, all the smaller right-wing parties lost 

ground to Fidesz-MPP, which – running a joint list with the tiny MDF – only very narrowly lost the 2002 

elections to the center-left alliance of the MSZP and the SZDSZ (on election results see 

http://www.essex.ac.uk/elections; for further details on parties see Tóka forthcoming). 

The Hungarian media landscape

Like other countries in the region, Hungary saw a fast development of a free and private press, and a slow 

demise of state-controlled television after 1989. But in both respects Hungary was a relatively extreme 

case. On the one hand, there has been a political and economic context of fast liberalization and 

democratization, including the emergence of a fully private and pluralistic press in the very early 90s. On 

the other hand, private nation-wide television channels have been in operation only since October 1997. 



18

This was due not the least to the belief of politicians of all orientations in the tremendous propaganda 

power of the television, which led to continuous attempts by all governments to control the television.

Due to political and economic changes, including significant changes in legal provisions, the print 

media saw a rapid development in the late 80s and early 90s both in terms of number and range of 

publications. The number of national dailies remained constant between 1990 and 1998, although titles 

changed, and some newspapers disappeared while new ones were launched. In 1998 there were 10 national 

daily newspapers, including one sport and two economic dailies, a number that places Hungary among the 

most crowded European markets (Bajomi-Lázár 1999; Kaposi 2000). The circulation of newspapers 

decreased by about 20 percent during the economic recession of the early 1990s (see Table 4 of Popescu 

and Tóka 2000), but the total readership slightly increased since. According to the post-election surveys 

analyzed in this paper, 22 percent of the adults read a national newspaper every day in May 1994. A further 

31 percent only read local papers – usually of thin political coverage - on a daily basis. By May 1998, the 

two figures were up to 27 percent and 42 percent, respectively, only to turn 27 and 33 percent by April 

2002. Among people with less than secondary education, the proportion of those who read a national 

newspaper nonetheless fell from an already low 15 percent in 1994 to 11 percent in 2002.5

The privatization of the Hungarian press started in the late 80s, with major changes in ownership 

taking place in 1990, sometimes through non-transparent deals, still before the first democratically elected 

government, provided by a center-right coalition, came into office in May 1990. After the 1994 elections a 

new socialist-liberal government decided that the state had no place in the press market and sold all 

remaining shares of the state in the papers. Thus, by 1994 the Hungarian newspaper publishing became "a 

private enterprise, facing the same problems as publishers in other democracies" (Gálik 1997: 5) - or so it 

seemed at least until 1998. Then the re-nationalization of a nearly bankrupt commercial bank by the center-

right government re-established, for a while, government control over a substantial media portfolio, most of 

which was then sold to domestic investors associated with the main government party.

The Hungarian press remains fairly partisan, and nearly all newspapers have an identifiable 

political stance, be it socialist, liberal or conservative-nationalist. With the exception of the socialist 

Népszabadság, no national circulation paper has formal links with a political party or party-related 

foundation. Yet, the owners of media outlets often have strong political preferences and owners' editorial 

interference is not unheard of (for an overview of ownership, partisanship and circulation of the main 

Hungarian dailies in 1998 see Tables 4 and 5 of Popescu and Tóka 2000). 

The most important quality papers have always been considered to be in the left-liberal camp, at 

least ideologically. Even in 2002, after the conservative Magyar Nemzet became the second most widely 

read broadsheet, its readership was still around four percent in the adult population – compared to ten 

percent for the socialist Népszabadság alone. The socialist-liberal dominance of the press was a constant 

complaint of right-wing governments, which encouraged the creation - and directly or indirectly co-

financed - the publications of conservative rivals. The socialist-liberal dominance of the press was also used 

5 All the data reported in the paper on the readership of newspapers is based on the post-election wave of 
CEU election surveys that we use in the analysis.



19

as argument for stricter control of public television and radio during the so-called media war of the early 

1990s. 

Unlike the press, Hungarian electronic media and television in particular did not go through 

systemic organizational changes in the early 90s – although content and program structure were certainly 

altered. The airwaves remained the monopoly of the two channels of the public television and of the radio 

stations – most of which also remained publicly owned. In 1990, a frequency moratorium was introduced in 

order to prevent commercial broadcasting before the adoption of a democratic media law.6 Legislation on 

the media required a two-thirds majority in parliament to be passed – a hurdle that was not passed for years. 

Consequently, the only way private channels could operate was via cable, which limited their reach to a 

minority of the population. 

A comprehensive media law eventually passed parliament at the end of 1995, and then with a far 

bigger super-majority than the 72 percent that the two government parties themselves controlled in the 

Parliament. The law opened up the way to private terrestrial channels. The importance of this change 

should not be underestimated, especially since the percentage of daily television viewers climbed up from 

71 percent in May 1994 to 85 percent by the time of the next election in 1998.

The developments in the sphere of public service broadcasting before the adoption of the media 

law are crucial for an understanding the context of the 1994 elections both in terms of media coverage and 

salient political controversies. In May 1990, following a comprehensive political deal between the main 

government and opposition parties, i.e. the MDF and the SZDSZ, respectively, the indirectly elected – and 

largely ceremonial - President of Hungary named non-partisan social science celebrities as presidents of the 

Hungarian Television and the Hungarian Radio. These appointments reflected the consensus-seeking spirit 

of the larger deal and symbolized the intention that the public media should follow the public service ideal 

without direct governmental control. However, dissatisfied with the activity of the new presidents, in 

summer 1991 the conservative government decided to use a 1974 decree on Hungarian Television that 

placed MTV under government supervision.7 This is sometimes considered the formal starting point of the 

long-lasting "media war" that featured legal battles, parliamentary hearings, street demonstrations, and 

numerous politically motivated sackings in the public media. In the standard interpretation, the 1990-94 

government repeatedly tried to (A) replace the presidents of the two electronic media with their cronies; (B) 

impose the 1974 decree on governmental supervision of the MTV by introducing an operative control over 

the media; (C) stop the independent functioning of public radio and television by depriving them of the 

6 The frequency moratorium was introduced by a government decree. Several times MPs requested to pass 
the moratorium through parliament as such regulations were constitutionally within the competence of the 
parliament. It was never adopted by the parliament, however, and therefore it could be considered illegal 
(Halmai: 219). The illegal moratorium was thoroughly ridiculed by a pirate radio station that started to 
broadcast from a moving location at irregular intervals only in order to invite the police for a catch-me-if-
you-can game.
7 Later on, during the media war, the Constitutional Court found this decree unconstitutional, but postponed 
its nullification until the new media law passed. The court based this decision on the argument that it is 
better to have unconstitutional governmental supervision than not to have any supervision at all (Halmai: 
220, refers to the Decision of the Constitutional Court No. 37/1992).



20

budgetary resources needed for their functioning; and (D) pass a media law favorable to their goals without 

securing the prescribed 2/3 majority for it in parliament (cf. Arato 1996: 226).

It is hard to judge the validity of the widely divergent claims about how much attention the general 

public devoted to the media war, and which side found more favor with them on the bewildering number of 

smaller and bigger issues that divided the feuding sides. But certainly in the parliament and the press there 

was vocal opposition to the government’s media policy. The battle became particularly visible as the 

President of the Republic repeatedly refused to sign the removal of the Presidents of the Radio and TV and 

to accept the logic of the government regarding media supervision. The parliamentary opposition appealed 

to the Constitutional Court against the governments' use of the 1974 decree, and prevented the 

governmental majority from passing media legislation through parliament. Larger or smaller street 

demonstrations took place ostensibly in support of the freedom of the press and against what was described 

as the authoritarian and right-wing extremist tendencies in the government parties. Meanwhile public media 

came to be run by the vice-presidents loyal to the government, and the tone of the political coverage on 

public television (see below) became a major point of controversy itself.

During the 1994 election campaign the two channels of the state-owned national Hungarian 

Television could be received everywhere in the entire country, while few of the cable channels – which 

anyway reached only a minority of the households - provided any political coverage. The activity of the 

Hungarian television at that time was supposed to be under the control of a Supervisory Board of eleven 

politically independent members, chosen by the Chairman of MTV (Lange: 26). In the rather peculiar extra -

legal situation that evolved through the confrontation between the President and the government and the 

absence of binding provisions apart from general constitutional principles on press freedom, they were 

handpicked by the pro-government television Vice-Chairman, and their independence was doubtful. In any 

case, the board had no executive or editorial powers; its observations were supposed to be taken into 

account by MTV's management and could be sent to the parliament and/or publicized.

After the 1994 elections, the new MSZP-SZDSZ coalition committed itself to a new beginning, 

and a broadcasting act was at last passed on 20 December 1995 with almost 90% of MPs voting in favor. 

This was a lengthy (over 100 pages), often cumbersome piece of legislation, with a clear preference for 

political compromise over clarity, consistency and precision. Its main merit has been to open the way to a 

pluralist electronic media and complicate the life of any government who would try to control the public 

service media. 

The entire electronic media were placed under the supervision of the National Radio and 

Television Commission (ORTT), which is an independent body reporting directly to the Parliament.8 A 

Complaints Committee deals with any issues "related to the violation of the criteria of providing balanced 

information"  (Art. 1, Ch. 3, Section 47 of the 1995 Media Law). 

The public service media were to be established as public foundations, and supervised by 

politically broad-based and representative boards of trustees, functionally equivalent to the BBC's Board of 



21

Governors.9 The work of the boards remained relatively uncontroversial until 1999, although the extent to 

which their existence prevented governmental influence on public service media remained in doubt. In 

1999, a new wave of political confrontation over public radio and television started, as the parliament failed 

to elect opposition representatives to the boards. All way long up to the 2002 election it remained contested 

both in courts and in public debates whether the functioning of the new boards was illegal, and who was to 

blame for the failure to elect any opposition representatives.

Heavy contestation of the tender for distribution of licenses accompanied the eventual launch of 

two major commercial television stations. In a move that the Supreme Court was, a few years later, to deem 

a violation of the terms of the tender, one of the two licenses was granted to a competitor with an invalid 

application package, against the highest bidder, the Central European Media Enterprise. The apparent 

motive for the controversial decision was the worry of both socialist and right-wing politicians that CME-

executives sympathized with the liberal party (SZDSZ). 

The channels (RTL Klub, TV2) that have won the concession started broadcasting nationally on 

terrestrial frequencies in October 1997, and all but about a tenth of the population can receive their 

programs. Their programming is similar to the commercial stations in the West, with series, films, talk 

shows and various entertainment program as well as regular, substantial news program and weekly political 

magazines. 

The operating company of RTL-Klub, MRTL, is owned by the CLT-UFA - the biggest entertaining 

communication group of Europe at the time of gaining license in Hungary -, the Hungarian 

telecommunication monopoly, the Pearson Group, and Unicbank. In 1998, half of the Hungarian adults 

watched RTL-Klub daily, but the proportion increased to 70 percent by the time of the next election.

TV2 is operated by MTM-SBS of the Swedish Broadcasting System, MTM Communication Ltd. 

(a Hungarian production company) and Tele München. In 1998, 62% of Hungarians watched TV2 daily, 

and 66 percent in 2002. For a while, CME sustained its on channel, TV3, as a cable-based competitor, but 

eventually discontinued the loss-making enterprise in March 2000. At the time of the 1998 election, 

however, TV3 was still watched by almost a half of the adult population, and broadcast significant political 

news programs too. At the time of the 2002 election, ATV – owned by domestic investors and watched by 

13 percent of the population every day – was the most significant cable-based private channel that offered 

very substantial political coverage. The coverage on this channel was politically balanced over the whole 

8 The ORTT is elected for a four-year term by a simple majority of all members of Parliament, and 
comprises no less than five members nominated by each of the parliamentary factions. It is chaired by a 
person jointly nominated by the President of the Republic and the Prime Minister.
9 The Boards of Trustees are composed of members elected by Parliament and members delegated by  
civic, cultural, religious, local, professional, ethnic, etc. organizations (as specified in Section 56, 1 and 2 of 
the media law). The members elected by Parliament constitute the Presidential Body of the Board of 
Trustees, which has a four-year term in office. The Parliament elects eight or twelve members to the Boards 
of Trustees by a simple majority vote for each member individually. However, half of the members must be 
nominated by the governing parliamentary factions, and the other half by the opposition factions, and at 
least one member has to be nominated by each faction. The President of the Commission has to be 
nominated by the government party factions, and the vice-president by the opposition (Broadcasting Act 
Section 55). For more details on the functions of the board of trustees see Law No. 1 1996 on Radio and 
Television (http://www2.essex.ac.uk/elect/jp/hu_medl96.htm, or http://www.ortt.hu/english/act1.html).



22

range of programs, rather than within its numerous political talk shows, which, in their turn, often generated 

significant public controversies because of their tone.

Politicians occasionally accuse the private channels with unduly advocating particular issues - in 

the 1998 campaign, for instance, the private channels brought extensive coverage and public attention to a 

controversial case of pro-life activists and a local court preventing a minor to have abortion -, or to 

concentrate more on sensation than substance. Overall, however, the private channels are rarely if ever 

condemned for systematic political bias.

The publicly owned Hungarian Television has two channels, plus – since 1993 – a satellite 

broadcaster (Duna TV). This latter has a relatively small audience and is meant to target the potentially 

sizeable ethnic Hungarian audience in neighboring countries.10 By 1998, the main public channel was still 

watched daily by 70% of Hungarian citizens, but only 40% watched the second public channel every day, 

which, after being moved to a satellite channel in 1997 to make space of the new private broadcasters on 

the terrestrial channel, could only be received by 50% of the total population. By the time of the 2002 

election only 40 and 12 percent, respectively, watched the first and second channel every day.

Mass media and election campaigns in Hungary

According to the election campaign regulations, which hardly changed in this respect since 1990, parties 

competing in the election have to be given "equal opportunities to electoral calls" on national and local 

broadcasting channels, at least once free of charge. During the 30 days preceding the election the parties 

presenting national lists have to be granted free coverage in the electoral reports on national radio and 

television, on an equal footing, "but in proportion to the candidates nominated." Moreover, on the last day 

of the electoral campaign all parties that have a national list (which, in its turn, presumes that they have 

regional lists in at least seven-eight of the twenty multimember districts) have to be granted a summary of 

their electoral message. 

Paid advertisement is also possible but has to be clearly indicated as such. In 1998, a limit on 

campaign spending was introduced (at 1998 value roughly five thousand US dollars per candidate above 

the state campaign financing allocated to the parties), although it seemed to be neither respected nor 

enforced (Fowler 1998: 258). Paid advertisement was present in all campaigns both in the press and on TV, 

in a proportion reflecting the limited – and unequal - size of party coffers.

A key similarity in campaign technologies between all Hungarian elections until 2002 was that the 

major contenders relied mostly on paid advertisements and centrally produced billboards, posters, and 

leaflets, randomly bombarding voters across the country. However, modest campaign budgets curtailed 

these efforts: the fattest party coffer in either year contained roughly one US dollar per each eligible citizen. 

Although rallies had a significant place in the campaign of some smaller parties, and mass telephone 

canvassing made a nebulous debut in 1998, their overall role in the campaigns was secondary to that of 

10 Duna TV has two news bulletins daily and most of the program is composed of Hungarian films, high-
brow conversations and other cultural programs. In 1998 42% of Hungarians in Hungary could not receive 
it, and only 15% of Hungarians watched Duna TV every day and another 14% several times a week.



23

mediated messages. Direct mail and the role of internet news sources have only become noteworthy in 

2002.

In the 1994 and 1998 campaigns, the press provided more and better quality of information than 

the electronic media, especially television. By 2002, the entertainment – but in our impression also of the 

information - value of campaign coverage in the electronic media greatly increased. This was due partly to 

the intense coverage on some strongly partisan private radio stations, but mainly to the lively political 

coverage on the two major private television channels and some popular talk shows on public television.

Regarding the coverage of the election campaigns on public television, the first point that needs to 

be mentioned is the discrepancy between the existing regulations regarding campaign broadcasting and 

public broadcasting in general and the actual performance of the national public service TV channels, 

especially in 1994. One constant was that the main governmental party always had two bites of the cherry: 

one as government and one as party. There were, however, significant differences between the campaigns 

in the electronic media, the main one being that MTV was the only television with a national audience in 

1994, while in 1998 and 2002 private channels were already available in the entire country.

For the 1994 election the national television channel (MTV1) adopted in March 1993 an Ethical 

code, as an addition to its organizational and operational Statute; before the elections an Electoral Ethical 

Code was created on the basic principle "that the news coverage on the electoral preparations of the 

political parties should be balanced and fair" (cited by Lange: 14). However, this did not stop MTV from 

having a biased coverage both in terms of time allocated to opposition parties in editorial/news coverage 

and in terms of tone of the broadcasting.11 Although the partisanship of MTV was qu ite obvious, it is hard to 

precisely quantify the inequality in time and tone of the coverage. First, the appearances of correctness 

were maintained by allocating to the parties the legally prescribed free time. Second, the parties were given 

the possibility of paid advertisement at favorable rates (10 percent of the usual price), and most parties 

readily used this opportunity. Thirdly, a number of clearly partisan programs, defaming the socialists and 

their leader, were introduced as documentaries and other non-electoral programs.12

The quantitative analysis of the EIM shows that in terms of editorial coverage the Democratic 

Forum (MDF) alone had 64 percent of the time the first public channel allotted to politics, all being entirely 

positive coverage. The Socialist Party received only 11 percent of the time and the liberal oppositional Free 

Democrats 5 percent, a significant part of which contained negative coverage. On the satellite public 

channel, Duna TV, the Democratic Forum had 83% of the time slots. The socialists had a mostly negative 

11 An extreme example from the 1994 campaign was the inauguration of a short part of a motorway. This 
event was given several minutes in the 30 minutes of the main evening news bulletins of three days (2, 3, 
and 4 May). In addition, two longer programs (30 and 25 minutes long, respectively) focused on the 
achievements of the government in repairing the roads, and they replaced previously scheduled programs 
(Lange: 37).
12 The most famous example of this was the allegation, aired on the last Sunday before voting, that as a 
young communist militiaman (which he was known to have been then), Gyula Horn tortured a political 
prisoner after the suppression of the 1956 revolution. Neither historians nor Horn were asked to comment 
on whether this could have happened. A one-sided 90-minute documentary shown as the main program on 
the same evening argued that some secret underground prisons may have existed in the 1950s, and that the 
Socialist Party chose the location of its post-1989 headquarter in order to cover up the access route.



24

coverage during the 2 percent of the political editorial time they were allotted, whilst the Free Democrats 

were not at all present in the Duna TV editorial coverage (Lange 1994).

No comparable content analysis is available for the 1998 and 2002 election. But to be sure, the 

Hungarian electronic media landscape was fundamentally different at the time of the 1998 and 2002 

elections compared to 1994. If in 1994 the public television was alone in the air, from 1997 on a dual media 

system was in place. The three public service television channels (MTV1, MTV2 and Duna TV) were also 

subject to the 1996 media law, although these institutional checks and balances are often considered 

inefficient and even counter-productive. The private television channels provided extensive political 

coverage, which aimed at higher entertainment and information value than achieved by public television, 

and thus probably offered a friendlier channel for the transmission of opposition messages.

In this context, the public service television tried to present at least the appearance of a balanced 

political coverage. In the news programs the governmental coalitions of the day (and especially the MSZP 

in 1998, and Fidesz-MPP in 2002) had disproportional coverage, although to a probably lesser extent than 

MDF in 1994. They were shown both as candidates in the electoral reports and as dignitaries in their 

official governmental duties, arguably more time and commentary allocated than the newsworthiness of the

action justified. In contrast, the specifically electoral programs were balanced in the literal and strictest 

sense. The format of the debates between party representatives was, up until 2002, extremely rigid. They 

were organized as if their only purpose was to give each party’s representative exactly the same amount of 

time. Alarm clocks were running on the screen while debaters were presenting their message, while debate 

hosts continuously reminded everyone the number of seconds left for each debater and dutifully interfered 

when the allocated seconds run out. Most importantly, there was basically no interaction between the 

participants, just a series of monologues talking past each other. Moreover, the rule that all parties that set 

up a national list must be granted equal airtime led to the cumbersome situation of having ten-plus party 

representatives on the same show, mixing up potential or actual cabinet members with unknown 

representatives of obscure parties never seen before or after the televised debates by most viewers.

The topics of the debate were apparently selected with the consensus of the parties, but only 

included major policy areas broadly corresponding to the jurisdiction of cabinet ministries, with each 

debate restricted to that particular topic domain. Thus, many issues of unequal relevance for the public were 

covered in a very repetitive manner. The parties could neither choose to emphasize issues they considered 

salient nor present their positions in a more interactive manner. This may have made it difficult for the 

opposition and the smaller - though still relevant - parties in particular to get their campaign messages 

through. Overall, the format of these programs – itself probably the product of the self-protective tendency 

of the journalists – assured the lack of any entertainment value and killed audience interest – in 1998 as 

well as in 1994. The exceptional, and widely watched head-on confrontation between the leaders of the top 

two parties before the second round of the 1998 elections – as well as a similar one back in 1990 - was 

unrelated to these officially scheduled rituals.

The 2002 campaign coverage on television was incomparably livelier than in previous years. The 

formal debates of party representatives became interactive, lively, argumentative, and entertaining. The 



25

formalistic egalitarianism of previous years disappeared, as the parties that seemed irrelevant in the polls 

were relegated into separate debates, leaving only the six major contenders in the prime time debates. For 

the first time ever, the prime ministerial candidates of the two key contestants – now each expected to poll 

around or above 40 percent of the popular vote - met for an eye-to-eye debate on the last night of the 

campaign before the first round of the elections. While the news programs of the public television were still 

considered politically biased in favor of the government, their audience fell far behind those of the 

uncontroversial and popular news programs of RTL-Klub and TV2. But even the bias of public television 

was probably less obvious in the talk shows than before, and it remained relatively subtle in its expression –

certainly far more so than in 1994.



26

Appendix 2: Elections, parties and media in Romania

Unlike in Hungary, in Romania the transition to democracy started abruptly after the fall of the Ceausescu 

regime at the end of December 1989, no public expression of (dissenting) political views or of association 

on such grounds being at all possible until then. There was certainly no question of private newspapers and 

the state television in the last years of communist was almost exclusively dedicated to the Ceausescus and 

the successes of the regime, with limited if any information content. Consequently, both a free press and 

political parties started to be formed after the fall of communism and the first post-communist elections 

took place a very short time after the fall (in May 1990). The anti-communist historical parties had little 

time and few means to organize and run a campaign that could shake the popularity of the National 

Salvation Front (FSN) largely based on the image of ‘creation of the Revolution.13 After the 1990 elections 

the FSN obtained a large majority of votes and seats in parliament.14 Otherwise, the Parliament was fairly 

fragmented, 17 parties plus 9 ethnic minority representatives gaining seats in the lower chamber.15 Since 

1990, post-communist Romania has a bicameral parliament elected by proportional representation and a 

directly elected president, with elections taking place concurrently (for more see Popescu 2003; on election 

results see http://www.essex.ac.uk/elections). 

Despite few changes in the institutional framework regarding representative institutions and 

elections, the Romanian party scene has been in an apparent constant flux.  Splinters and mergers of 

political parties and alliances, changes in party name and changes in party affiliation of more or less 

prominent politicians are the most emphasized characteristics. Yet, despite name changes and temporary 

alliances, roughly the same political entities were represented in parliament since 1990 and the political 

scene has been dominated by the less reformist splinter of the initial National Salvation Front winner or the 

1990 elections and its leader Ion Iliescu. The Social Democratic Party, as it is called since 2001,16 is a party 

considered by most commentators and political scientists as the communist successor party due more to its 

policies and membership (numerous second and third rank former Communist Party activists) than to its 

13 The Council of the National Salvation Front, as well as regional Councils of the National Salvation Front 
were formed as state institutions in order to replace the communist time institutions that fell in December 
with the departure of Ceausescu. The decision of some of the members of the Council of the Front to form 
the National Salvation Front and run in the elections triggered demonstrations of the supporters of the 
historical parties who felt excluded from the ruling bodies. Consequently, the Provisional Council of 
National Unity (CPUN) was constituted on 16 February 1990. The constitutive principle was that half of its 
members were the members of the former Council of the Front and the other half were representatives of 
the registered political parties. Ion Iliescu, the president of CFSN, remained president of the CPUN. Yet, 
although through the CPUN the other parties increased their visibility and could contribute to the legislative 
process, not least of electoral legislation, they could not fill the gap in visibility and legitimacy separating 
them from Ion Iliescu and the FSN. On the discussion of the composition of the CPUN and its internal rules 
see Monitorul Oficial al Romaniei, Year 1, Second Part, No. 1.
14 FSN obtained 66.31% and 67.02% of votes, 66.41% and 76.47% of seats in the lower and higher 
chambers, respectively.
15 The Assembly of Deputies comprised 11 minority organizations except the Democratic Union of 
Hungarians, among which two have gained representation without the help of the special provisions. In the 
Senate 7 parties and one independent were elected. See election results at http://www.essex.ac.uk/elections.
16 From 1991 to 1993 the party was called the Democratic National Salvation Front and from 1993 to 2001 
the Romanian Party of Social Democracy, running in the 2000 elections in an alliance with the historical 



27

claims or its image within the Romanian electorate.17 This party was in government since 1990, first as part 

of the FSN, then from 1992 to 1996, supported by and for a period in coalition with the nationalist parties, 

and currently since 2000 as a minority government, in a parliamentary agreement with the Democratic 

Union of Hungarians in Romania. Ion Iliescu was president of Romania before the enactment of a new 

constitution between 1990 and 1992 and then from 1992 to 1996 and again from 2000 until 2004. 

The last two elections were lost by the governmental parties. The 1996 elections brought the first 

alternation in government in post-communist Romania as well as a new president, whilst the 2000 elections 

brought back to government the Social Democratic Party and Ion Iliescu as president. In 1996 the high 

initial expectations were soon followed by disappointment: the promised change was not visible either in 

the functioning of the economy or in the style of politics. On the contrary, the governmental coalition was 

marred by incessant conflicts between the component parties, as well as by corruption and incompetence 

scandals. The 2000 election campaign focused mainly on government economic and political performance 

issues. The senior partner in the governmental coalition did not even pass the legal threshold to enter the 

new parliament, and the other two governmental parties, the liberals and the democrats, fared rather poorly. 

The nationalist-populist Greater Romania Party fetched the second place both in the parliamentary and 

presidential races (for more details see Popescu 2003).     

The early 90s saw not only a proliferation of political parties but of newspapers. A significant 

increase in number of dailies took place in 1990 compared to 1989, then there was a continuous growth 

until 1996 when the highest number of dailies was reached (106), up from 100 in 1994, then down to 95 in 

1998 (Ulmanu 2002). As the economic situation of the population deteriorated, the initial fervor of 

newspaper readership declinedand television remained the sole most important source of (political) 

information for the majority of Romanians. According to the data of the Public Opinion Barometer on 

average 65% of Romanian citizens tune in to television for their political information, only 7% relying 

primarily on newspapers. Moreover, television played a central role in the December 1989 revolution and 

the subsequent events, which rendered it a significant symbolic asset in the eyes of politicians of all 

orientations (Teodorescu 1996).  Romanian private broadcasting was among the first to emerge within the 

post-communist world, even preceding the early adoption of a media law in 1992 (Gross 2002). An 

alternative to the national public television channel was one of the demands of the anti-government 

demonstrations in the University Square in 1990 and throughout the early 90s, yet only in 1995 private 

television has reached a potential (not actual) national coverage.  

The 1992 media law has regulated both the granting of licenses for broadcasting and public 

broadcasting. The National Council for the Audiovisual (CNA) is the licensing and regulatory agency. One 

of its eleven members is nominated by the President, and three each by the Senate, the Chamber of 

Deputies, and the Government. Their mandates are meant not to fully overlap with the period in office of 

the nominating institution and have different lengths. Although the members of the council must not be 

Social Democratic Party and Humanistic Party of Romania, the party of a millionaire businessman owner 
of the television channel Antena 1 and employed the same acronym P.D.S.R. 
17 For more on its successive names and its history see Popescu 2003,  Birch, Millard, Popescu and 
Williams 2002.



28

members of any political party, some had been and even more had known strong partisanship; the balance 

of opposition and government supporters was hard to reach given the provisions regarding nomination.  

Numerous doubts were also formulated as regards granting of licenses for programming that did not 

comply with legal content guidelines, to companies technically and financially unprepared and to extreme 

nationalist owners, a problem shared by other post-communist countries including Hungary (Gross 

1997:79, Popescu and Tóka 2000). Moreover, in Romania, over time, members of the license-granting 

agency had stakes in different broadcasting companies, which prevented them to judge correctly the merits 

of competing channels (IREX Media Sustainability Index 2001). 

Like in Hungary, regulation of public broadcasting, although rather promising on paper, did not 

turn the public television overnight into the public service it was meant to be; resemblance to the BBC in 

terms of political balance and information quality is largely formal. The Romanian Radio and Television 

companies are independent public companies under the direct supervision of the Parliament and whose 

administrative councils are not nominated by the CNA but elected by Parliament following the suggestions 

of each of the two Chambers of Parliament (four seats each chamber), the Romanian presidency (one seat), 

the Government (one seat), the parliamentary groups of the national minorities (for one seat) and the 

professional staff of the two institutions (two seats).18 Despite the legal framework, in place since 1992, 

both during the 1992-1996 and the 1996-2000 governments it occurred that the administrative board of the 

television did not function legally (Teodorescu 1996; Gross 1999b). For instance in 1996, not long before 

the elections not all members of the administrative board were dully elected by Parliament (Teodorescu 

1996:184). During the Democratic Convention’s government, Stere Gulea, a cinema director close to the 

Convention, was appointed President of the Romanian Television, and Alina Mungiu, a journalist and 

political commentator also politically close to the Convention was appointed head of the information 

(news) department. These appointments were considered at the time as politically motivated, and were 

never approved by Parliament (Gross 1999b; Ursu 1998).

Despite the early enactment of a media law and the presence of small local private televisions 

from the early 90s, the first private channels with national coverage only went on air in 1995 and virtually 

all television channels are transmitted by satellite, cable or by agreement with local terrestrial channels (a 

national channel being the sum of its local branches). This was the case mostly because the CNA (National 

Council for the Audiovisual) had started with the allocation of local terrestrial licenses, which was a major 

strategic mistake, according to Iolanda Staniloiu, journalist and member of the first council (Gross 1997: 

79). Consequently, Romania has the fifth largest cable network in Europe, with 70 to 80 per cent of 

households with a television set being linked to cable. Yet cable remains an unaffordable alternative for 

rural areas remote from large urban concentrations, which leaves many rural areas enjoying access only to 

18 The administrative councils comprise the president of the Television/Radio and the heads of departments, 
including the all important news department. See Law 104/1992, Law 48/1992, Law 303/1993, Law 
41/1994, with 1996 and 1999 revisions. See also Marinescu 1995, Gross 1996, Gross 1999a, IJP Press 
Overview, Ulmanu 2002.  



29

the first channel of the national public television19.Therefore at the time of the 1996 elections ProTv was 

not watched at all by 57.9% of the population and Antena1 by 58.8%, and by 92% of the rural population 

whilst only 9.7% and 15%, respectively, never watched TVR120. 

19 This is a major difference compared with Hungary where after the adoption of the media law private 
television channels were granted licenses and nation-wide terrestrial frequencies.
20 Figures calculated from a post-electoral survey of the Department of Sociology, University of Bucharest, 
N=1158, kindly shared by Professor Alfred Bulai and his research team.



30

Appendix 3: Variables in the analysis

Public TV Exposure: frequency of watching the first channel of public television measured in the 

Hungarian data on a six- (in 1994 five-) point scale running from 0=never to 1=every day; in the 

1996 Romanian data on a six- (in the third wave four-) point scale running from 0=never to 

5(3)=every day; the 2000 Romanian data offers only a choice of channels to which the respondent 

is exposed.

Party affect: the difference between the respondent’s pre-election rating of the government party(ies) and 

the opposition party(ies). Positive values stand for more positive evaluation of the main 

government party than the main challenger. In the Hungarian data the difference is calculated 

between the main government party (MDF in 1994, MSZP in 1998, Fidesz-MPP in 2002) and the 

main challenger party (MSZP in 1994, Fidesz-MPP in 1998, MSZP in 2002) on a seven-point 

feeling thermometer. In the Romanian 1996 data the difference is calculated between the 

government parties (PDSR in 1996, CDR, PNL, PD, UDMR in 2000) and the opposition parties 

(CDR, PD, UDMR in 1996, PDSR in 2000) on a five-point trust scale in 1996 and a four-point 

trust scale in 2000. 

Issue attitude: respondents’ position on selected issues, with high values indicating more agreement with 

government than opposition. For Hungary 1994, the issue variable sums responses to two agree-

disagree questions about the need to remove communist-era managers and journalists from their 

positions. For Hungary 1998, the issue scale runs from -10 to +10, and sums the original post-

election responses, recorded on eleven point scales, to self-administered questions about 

respondents’ preference between tuition-free higher education vs. cost-based tuition at 

universities, and universal vs. means-tested eligibility for child-care allowance. For Hungary 2002, 

the question is a retrospective evaluation of how the national economy changed in last 12 months. 

In the 1996 Romanian data respondents were asked to select the three most important issues of the 

day from a list. There, Issue attitude is the negative of a weighted count of how many of the 

following topics – stressed in the campaign of the opposition - were selected by the respondent: 

corruption, privatization, NATO and EU Integration, human rights and democracy. The topic 

selected as most important was weighted in the count three times, and the topic selected as second 

most important twice as much as the topic mentioned as third most important. The variable equals 

the weighted count multiplied by minus one, so that high scores stand for low personal salience of 

opposition-promoted issue. In the 2000 Romanian data the Issue attitude variable is an evaluation 

of whether the country is going in the right or the wrong direction.

Issue attitude times Public TV Exposure: the product of the two variables.

Vote choice: always coded 1 for the main governmental party (or parties) and –1 for the main opposition 

party (or parties). In the Hungarian data the main government party was MDF in 1994, MSZP in 

1998, and Fidesz-MPP in 2002, while the main challenger party was MSZP in 1994, Fidesz-MPP 

in 1998, and MSZP in 2002, In the Romanian PDSR was coded the main government party in 



31

1996, and the main opposition party in 2000. In 2000, CDR, PNL, PD, UDMR were coded as the 

government parties and CDR, PD, UDMR as the main opposition parties in 1996.

Control variables (entered in all equations): Gender, Age, Age squared, Education, Place of residence

(urban vs. rural), Ethnicity (minority Hungarian or not), Income, and Exposure to Pro TV and 

Exposure to Antena 1 (the two major private television channels) in the Romanian data; and 

Gender, Age, Age squared, Education, Place of residence (urban vs. rural), Employment status

(active or not), Log of household income, Frequency of church attendance, Former communist 

party membership, and - in 1998 and 2002 – the Highest reported frequency of watching any of the 

three main private television channels in Hungary.



32

Table 1: The constellation of four possible determinants of boomerang effects across five elections

Hungary Hungary Hungary Romania Romania

1994 1998 2002 1996 2000

opposition criticism of 

     governmental influence very insig- insig- insig-

     in public television strong nificant some nificant nificant

public tv blatantly biased yes no no no no

weak or no presence of private tv yes no no no no

government right-wing yes no yes no yes

Note: According to hypotheses 1 to 4, a boomerang effect – i.e. a negative (direct or indirect) impact of 

public television exposure on voting support for the government – can occur where a “yes” (or “very 

strong”) appears in the table.



33

Figure 1: Simplified sketch of the path models and selected parameter estimates (with their 

significance level in parenthesis), estimated with three-wave Romanian election panel data for 1996

                                                  .05  (.22)        .03  (.46)    .06  (.15)

            .07  (.10)       .38 (.00)

.03  (.55)                         .35 (.00) -.02  (.87)           .12  (.30)

Note: the control variables in the model were gender, age, age squared, education, place of residence, 

ethnicity, income, and the frequency of watching Pro TV and Antena 1 (the two major private television 

channels). The effects of the control variables and intercepts are not shown. For a technical description of 

the variables see Appendix 3.

Public tv exposure
  (average of first
     two waves)

(control variables)

Party affect
(in 2nd wave)

 Public tv exposure
         times
    Issue attitude 
    (in 2nd wave)

Issue attitude
(in 2nd wave)

 Vote choice
  (reported 
in 3rd wave)

Party affect (in 
1st wave)

Issue attitude
 (in 1st wave)



34

Figure 2: Simplified sketch of the path models estimated with all cross-sectional data sets

                  Table 2                                                 Table 3

                                  Table 2                                              Table 3

 Table 5                                                    Table 4

Note: the control variables in the models for Romania were as stated in the note to Figure 1. In the models 

for Hungary they included gender, age, age squared, education, employment status, place of residence, log 

of family income, frequency of church attendance, former communist party membership, and - in 1998 and 

2002 – the highest frequency of watching any of the three main private television channels.

Public tv exposure (control variables)

Party affect  Public tv exposure 
          times
    Issue attitude

Issue attitude

 Vote choice



35

Table 2: Persuasive effects of public television exposure on vote choice via party affect: relevant 

parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure Effect of Party affect

on Party affect on Vote choice

beta p N beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .02 .65 786 .62 .00 786

Romania, October 1996 .12 .00 575 .76 .00 575

Romania, September 2000 -.00 .94 1948 .72 .00 1740

Romania, October 2000 .05 .29 1341 .55 .00 1258

Romania, November 2000 -.12 .08 1097 .77 .00 1015

Hungary, May 1994 -.02 .30 1953 .62 .00 1616

Hungary, May 1998 .11 .00 1419 .60 .00 1414

Hungary, April 2002 .07 .10 1152 .80 .00 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance level and the number 

of cases in the analysis) come from multivariate linear regression models fitting into the more general path 

model displayed in Figure 2. For a further discussion of model specifications and effects omitted from this 

table see the main text and Figure 2.



36

Table 3: Persuasive effects of public television exposure on vote choice via issue attitude: relevant 

parameter estimates for eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure Effect of Issue attitude

on Issue attitude on Vote choice

beta p N beta p N

Survey:

Romania, September 1996 -.01 .81 786 -.04 .49 786

Romania, October 1996 .08 .05 575 -.04 .57 575

Romania, September 2000 .04 .28 1948 .02 .32 1740

Romania, October 2000 .03 .62 1341 .06 .05 1258

Romania, November 2000 -.13 .08 1097 .05 .05 1015

Hungary, May 1994 .00 .92 1953 .03 .72 1616

Hungary, May 1998 .00 .96 1419 .13 .06 1414

Hungary, April 2002 .06 .14 1152 .01 .92 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance level and the number 

of cases in the analysis) come from multivariate linear regression models fitting into the more general path 

model displayed in Figure 2. For a further discussion of model specifications and effects omitted from this 

table see the main text and Figure 2.



37

Table 4: Priming effects of public television exposure on vote choice: relevant parameter estimates 

for eight cross-sectional data sets

Effect of the Public tv exposure times Issue attitude

interaction term on Vote choice

beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .11 .14 786

Romania, October 1996 .04 .52 575

Romania, September 2000 .01 .58 1740

Romania, October 2000 .02 .45 1258

Romania, November 2000 -.03 .20 1015

Hungary, May 1994 .06 .46 1616

Hungary, May 1998 -.11 .09 1414

Hungary, April 2002 -.01 .94 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance level and the number 

of cases in the analysis) come from multivariate linear regression models fitting into the more general path 

model displayed in Figure 2. For a further discussion of model specifications and effects omitted from this 

table see the main text and Figure 2.



38

Table 5: Direct effects of public television exposure on vote choice: relevant parameter estimates for 

eight cross-sectional data sets

Effect of Public tv exposure

on Vote choice

beta p N

Survey:

Romania, September 1996 .01 .72 786

Romania, October 1996 -.01 .84 575

Romania, September 2000 -.04 .13 1740

Romania, October 2000 -.02 .68 1258

Romania, November 2000 .01 .78 1015

Hungary, May 1994 -.07 .00 1616

Hungary, May 1998 -.02 .42 1414

Hungary, April 2002 .02 .51 1115

Note:  the parameter estimates in the table (standardized beta, two-tailed significance level and the number 

of cases in the analysis) come from multivariate linear regression models fitting into the more general path 

model displayed in Figure 2. For a further discussion of model specifications and effects omitted from this 

table see the main text and Figure 2.


