
 1

 

Chapter 4 

Campaign Effects and Media Monopoly:  

The 1994 and 1998 Parliamentary Elections in Hungary 

Marina Popescu and Gábor Tóka 

 

 

Published in Do Political Campaigns Matter? Campaign Effects in Elections and 

Referendums, edited by David M. Farrell and Rüdiger Schmitt-Beck. London: Routledge, 

pp. 58-75. 

 

This chapter explores some interactions between campaign resources, campaign style, and 

campaign impact in a new democracy. The variable of interest is the campaigners’ use of 

a peculiar opportunity structure that authoritarian legacies create. The 1994 and 1998 

Hungarian elections showed much similarity in relevant aspects of this opportunity 

structure. Hence, they can be treated as a natural laboratory to study variance in campaign 

impact while keeping a host of cultural, social and political variables constant. 

 

Some features of these campaigns were typical for a large number of late democratising 

countries. First, new democracies often show a dearth of necessary resources for the 

deployment of most pre- and post-Fordist – or ‘pre- and post-modern’, ‘stage I’ and 

‘stage III’ – campaign technologies, in the case of everything from personal canvassing to 

direct mail.i In the absence of long-established party loyalties, it may be extremely hard to 

tell supporters, swing voters and committed opponents apart. Therefore, get-out-the-vote 

campaigns may easily backfire. As party organizations are often inchoate, personal 



 2

contact with the voters is difficult to establish, and rallies rarely attract substantial 

audiences. Parties are often many and their ideologies shifting, hence it is unusually hard 

to calculate vote-maximizing party locations on the relevant issues. 

 

Second, in many post-authoritarian democracies public television is easily available for 

partisan use. Given various legacies of authoritarian rule, there is often a monopolistic 

control of television broadcasts. New democracies are middle- or low-income countries, 

hence government-controlled electronic media may be the only mass media many citizens 

are exposed to. Spreading partisan propaganda as supposedly non-partisan information 

programmes on a large and publicly financed provider of political information, often 

turns into a major political issue, with intriguing implications for campaigns. 

 

Third, the weakness of party loyalties leaves a lot of space for campaign influence. Defeat 

may mean the total disappearance of a party from electoral competition, and victory 

seems to be within reach for quite a few competitors. Consequently, party leaders are 

pushed to make full use of whatever tools of campaigning they can rely on. 

 

We neither claim that the journalists in control of public television programmes are 

always behaving like committed partisans of the governing parties, nor that they follow 

some master plan conceived in party offices. But conventional wisdom suggests that 

partisan motivation significantly shapes public media in many new democracies. The 

chief government party’s influence is variable, just like the means via which this 

influence is exercised. Direct instruction and briefing of news editors may be unusual, but 

indirect means seem perfectly capable of achieving a situation where key journalists act 

like party delegates.ii  



 3

 

These means include the appointment of trusted partisans to head public service media, 

and providing loyal journalists with attractive career opportunities – plus a safe haven 

when the next government promptly fires them. They can often take it for granted that 

they will keep or lose their job depending on the electoral success of a party – a situation 

not unlike that of ordinary campaign personnel. 

 

In this chapter we, first, provide supportive evidence about the centrality and partisanship 

of public television in the two Hungarian elections. On further particulars of these 

elections, the reader is referred to Fowler (1998) and Tóka and Enyedi (1999). Here we 

merely treat them as illustrative examples that are particularly well-suited for exploring a 

more general issue. We, then, develop our hypotheses about campaign impact and anchor 

them in scholarly theories about political communication. Finally, we offer empirical tests 

of the propositions and discuss their implications. 

 

PUBLIC TELEVISION AND ELECTION CAMPAIGNS IN HUNGARY 

It is hard to overestimate the importance of electronic media for campaign 

communication in Hungary. Both in the 1994 and the 1998 elections the major contenders 

relied mostly on paid advertisements and centrally produced billboards, posters, and 

leaflets, randomly bombarding voters across the country. However, modest campaign 

budgets curtailed these efforts: the fattest party coffer in either year contained roughly one 

US dollar per eligible citizen. Although rallies had a significant place in the campaign of 

some smaller parties, and mass telephone canvassing made a nebulous debut in 1998, 

their overall role in the campaigns was secondary to that of mediated messages. 

 



 4

Following the requirements of the election law, the public broadcast media provided 

equal subsidized air-time for the competitors’ election appeals, and aired debates between 

representatives of over ten parties, i.e. about twice the number of parties (six in both 

years) than win seats. These debates had a rigid format that perfectly protected the media 

from any charge of favouritism – the space for each party representative to speak on the 

pre-determined topics was timed to the second – but excluded any element of interaction, 

probably turning most attention to the alarm clock constantly running on the screen.iii 

Commentaries unequivocally considered the ‘debates’ uninformative and painfully 

boring. The exceptional head-on confrontation between the leaders of the front-runners 

before the second round of the 1998 elections was unrelated to these officially scheduled 

rituals.iv 

 

In this context, the regular news and information programmes assumed a particularly 

important role in campaign communications. Television had a pre-eminent role: in a 

Median poll of eligible voters carried out in the middle of the 1994 campaign, 65 per cent 

said that television was their main source of information about the election, compared to 

just 14 and 11 per cent for the newspapers and radio respectively.v In the post-election 

surveys, analysed below, 69 per cent of the 1994 respondents reported watching 

television every day, whereas 49 per cent read a newspaper with political coverage, and 

67 per cent listened to radio news. The respective figures in the 1998 survey were 84, 41 

and 69 per cent – a further increase in favour of television. 

 

Prior to 1997 public television was practically in a monopoly position. By the time of the 

1998 election, however, private television broadcasts could be received by 90 per cent of 

the population, and provided extensive political coverage. But the key reason for our 



 5

analysis of the electoral impact of public television is not just its importance and that it 

was partisan in tone (like most newspapers), but that it was subject to governmental 

influence. Indeed, literally all the media personnel who controlled political coverage on 

public television lost (or pre-emptively quit) their job shortly after the opposition victories 

of 1994 and 1998; for that matter, they had little reason to expect that they could keep it 

in such an eventuality. Thus, they were arguably more in the position of being 

campaigners than public service journalists. 

 

Ironically, the government lost both elections. But this only begs the question whether 

they would have done better, or worse, even if public television broadcasts had not been 

designed to serve the electoral interests of the main government party, which in 1994 

comprised the centre-right Hungarian Democratic Forum (MDF), and in 1998 was the ex-

communist Hungarian Socialist Party (MSZP). For the bias did seem to be there. The 

Democratic Forum (MDF) alone had 64 per cent of the time the first public channel 

allotted to politics during the 1994 campaign, all featuring neutral or positive coverage. 

The main challenger, the Socialist Party (MSZP), received only 11 per cent of coverage, a 

significant part of which was negative. On the satellite-transmitted public channel, Duna 

TV, the Democratic Forum had 83 per cent of the time slots – a stunning figure compared 

to their 12 per cent share of the vote in that year’s election (Lange 1994). 

 

Although we do not have directly comparable data on coverage in 1998, the direction of 

the bias was similar (this time giving at least two, if not more, bites of the cherry to 

MSZP), but its extent less pronounced. Indeed, in the surveys that we shall analyse below, 

42 per cent of the respondents after the first round of voting in 1998 said that public 

television was ‘always’ fair and balanced in its coverage of the parties; this contrasts with 



 6

an equivalent figure of 13 per cent in 1994.vi In 1994, 45 per cent of respondents said that 

the MDF was favoured in public television coverage, compared to just 9 per cent who felt 

the main challenger party, the MSZP, was favoured. Four years later, 22 per cent said the 

main government party, MSZP, was the one favoured by public television, and 7 per cent 

attributed this status to Fidesz-MPP, the chief challenger in 1998.vii 

 

Given the strong presence of the private channels, fewer people watched public television 

in 1998 than in 1994, and political coverage also seemed less one-sided. Therefore, the 

electoral impact of public television exposure could have been bigger in 1994 than in 

1998. There was a factor that probably acted in the opposite direction, however. The 1994 

campaign took place in the context of a long controversy over governmental control of 

public broadcasting. This so-called ‘media war’ regularly filled headlines and editorials 

between 1991 and 1994, featuring unusual presidential vetoes, Constitutional Court 

rulings, parliamentary hearings, street demonstrations, and spectacular confrontations 

between government and the – eventually removed – presidents of public television and 

radio. There was little chance of not noticing the many critiques of political coverage on 

public television as strongly biased in favour of the main government party. 

 

Nothing of the above occurred in the 1994-98 period. The right-wing parliamentary 

opposition of the time was certainly not happy with the political coverage of public 

television, but did little to undermine its credibility. In December 1995 a media law was 

passed by an overwhelming super-majority composed of both government and opposition 

deputies. This created the legal framework for private terrestrial broadcasting. The law 

took the public broadcast media out of direct government control and placed it under the 

supervision of boards elected by parliament in which opposition and government 



 7

representatives were to have parity. As far as we can tell, the political coverage on public 

television still favoured a pro-governmental bias during the 1998 election, but its tone 

was not overtly propagandistic, and it certainly did not stir as much controversy as in 

1994. Moreover, dissatisfied viewers could simply switch to the private channels. The 

lack of such viewers’ exposure to public television may even have reduced the chances of 

its pro-government bias resulting in an unintended boomerang effect of the kind discussed 

below. Hence, the two Hungarian elections offer a natural setting to explore how different 

uses of public television promote the electoral interests of the main government party, 

while holding a number of contextual factors largely constant. 

 

HYPOTHESES 

Our postulates about campaign effects are informed by intuitively appealing scholarly 

theories that may have parallels in the thinking of real-life campaigners. We assume that 

politicians seek re-election and see, like Zaller (1996), ample space for information 

effects in elections. If they have more or less monopolistic control over the media, they 

will ensure that the general tone of coverage is favourable to them. We expect to find 

some evidence of positive returns on this effort, namely that attitudes towards the main 

government party and economic evaluations become more positive as exposure to public 

television increases (Hypothesis 1). 

 

We expect message impact not to be determined by the sender’s intent alone. For 

instance, a recent study has argued that the British audience is so much used to an overtly 

negative coverage of parties that it discounts much of it. This would explain why positive 

news coverage consistently increases support for a party more than negative coverage 



 8

decreases it (Norris et al 1999: 142). In a similar vein, the Hungarian public may be 

accustomed to pro-governmental bias on public television and might therefore ignore it. 

 

Indeed, the impact of any new information is proportional to how credible the source is in 

a particular information domain for a particular audience (cf. Lupia and McCubbins 

1998). Thus, enduring opposition criticism of biased coverage on government-controlled 

media may shape message impact, preparing voters to see all the niceties about the 

government and the dirt about the opposition in the television news programmes as mere 

confirmation of the government’s abuse of power. Indeed, many Hungarian 

commentators speculated that in the 1994 campaign the biased coverage of public 

television had an unintended boomerang-effect among viewers, reducing support for the 

main government party (Hypothesis 2). 

 

Hypothesis 3 expects partisan actors to also try to increase tactical voting where that may 

benefit them, and to sometimes succeed. These efforts must be particularly strong when 

uncertainty about the likely election outcome is high, and, due to monopolistic control of 

significant and supposedly non-partisan media, the contenders are unequally equipped to 

shape the voters’ perception of who may win. Thus, government-controlled television 

will affect voters’ perception of the race in ways that are conducive to prompting a 

tactical bandwagon towards the incumbents. 

 

Finally, we expect partisan actors to share the intuition of salience theory, which holds 

that strategic self-positioning on issues is not the typical form of electoral competition. 

Rather, election campaigns merely influence the salience of different considerations for 

voters. Campaigners avoid, as much as possible, the topics where their rivals are believed 



 9

to have a more attractive position; they seek to direct voters’ attention to considerations 

that put the sender at an advantage in the electoral arena (Budge and Farlie 1983). 

 

This resonates well with the theory of accessibility bias, which holds that more easily 

retrievable information ‘tends to dominate judgements, opinions and decisions’, 

especially ‘in the weights individuals assign to various considerations when expressing 

attitudes or making choices’ (Iyengar 1990: 2). Clearly, election campaigns often try to 

achieve exactly this kind of priming effects (see chapter 5 in this volume). Given the 

degree of governmental influence on public television in Hungary, we expect to find 

evidence of such pro-governmental priming effects by public television (Hypothesis 4). 

 

DATA AND MODELS  

The analysis below relies on panel survey data collected at the time of the two elections 

by the Political Science Department of the Central European University. Technical 

information about the surveys and the variables in the analysis are included in the 

appendix to this chapter. For the sake of brevity, we discuss the operationalisation of the 

above hypotheses together with the findings. 

 

Four linear regression equations were run for each year (see Tables 4.1 to 4.4, 

respectively). The first three assessed the impact of public television on campaign-

affected determinants of the vote: short-term changes in party sympathy, short-term 

changes in economic evaluations, and voters’ perception of who may win the election. 

The fourth equation explored direct influences on vote choice, with the dependent 

variables of the first three equations becoming independent variables together with an 



 10

indicator of those issue attitudes that the main contenders were trying to prime voters on 

in these elections. 

 

It is likely that party affect may be linked to all other determinants of vote choice – i.e. 

economic evaluations, perceptions of the expected winner and issue attitudes – via 

reciprocal causation. But in the absence of better data, the equations only control for what 

are presumably the strongest of these reciprocal effects, namely the impact of early-

campaign party affect on perceptions of the likely winner and within-campaign changes 

in economic evaluations. Because of this limitation we may slightly underestimate the 

total effect of the latter variables on vote choice. But, unfortunately, we have no data to 

estimate television’s impact on within-campaign changes of issue attitudes, and thus must 

ignore a possible type of campaign effects. 

 

Economic evaluations and public television exposure were measured identically in both 

elections, but the choice of issue variables and the way we coded the perception of the 

likely winner were determined according the particular context of each election (see 

below). The coding of vote choice reflects the likely calculus of the people who designed 

the pro-governmental coverage on public television. We presume that these people 

wished to see the government re-elected. Given Hungary’s electoral and party system, 

this vastly simplified the determination of the utility of a vote (or non-vote) for them.viii 

To capture this calculus, we coded the dependent variable 1 for respondents who voted 

for the main government party, 0 for voters of the main challenger party, and 0.5 for all 

other respondents. The construction of the party affect variable followed the same logic. 

To derive early-campaign party affect, the respondents’ ratings of the main challenger 

party in the pre-election poll were subtracted from their ratings of the main government 



 11

party. Then, a parallel measure was created from their post-election ratings of the two 

parties, and the within-campaign change of affect? Was calculated as the difference 

between early-campaign and post-campaign measurements. 

 

FINDINGS  

Our simplest test is shown in Table 4.1. Campaigners’ are naturally concerned with 

overall party sympathies, and they see them as a major influence on the vote – rightly so, 

as Table 4.4 confirms. Hypothesis 1 expects exposure to public television to lead to a 

more positive evaluation of the main government party, and/or a more negative 

evaluation of the main opposition party during both election campaigns. In contrast, 

Hypothesis 2 expects a boomerang effect, at least in 1994: because of the blatant pro-

governmental bias of public television, exposure to public television should have reduced 

sympathy for the incumbents and increased the liking of the opposition. Hence, the 

dependent variable is within-campaign change of party affect, and the independent 

variable of interest is exposure to public television broadcasts. 

 

We control for early-campaign party affect, since the starting value powerfully limits how 

one’s response to the questions on party affect could change during the campaign. People 

who had a maximum score to begin with could not become any more positive during the 

campaign. Similarly, after a maximally negative initial score, within-campaign change – 

if any was observed – had to be in the positive direction. In recognition of this 

methodological artefact, the equation controls for the sizeable, but theoretically irrelevant, 

negative effect of early-campaign evaluation. 

 

Table 4.1 about here 



 12

 

As Table 4.1 reveals, exposure to public television did significantly increase sympathy for 

the main government party and/or reduced sympathy for the main challenger during the 

1998 campaign. In 1994, however, we see a negative effect, i.e. the opposite of what was 

intended. Despite the pro-MDF tone of the programmes, the more one watched public 

television during the campaign, the more one’s sympathy shifted towards the challenger. 

Hence, Hypothesis 1 is supported by the 1998 but not by the 1994 data, thus lending 

credence to Hypothesis 2 instead. 

 

A replica of the test is offered in Table 4.2. The incumbents in both 1994 and 1998 saw 

their chief electoral liability in the pains of post-communist economic transformation. 

Indeed, right before the 1994 and 1998 elections, respectively 64 and 40 per cent of 

respondents thought that the economic conditions in the country became worse in the 

previous 12 months, while only 16 and 27 per cent thought that things had improved.ix 

Even these figures, however, showed that popular evaluations of the economy were 

already turning more optimistic compared to the dramatic lows of 1992 and 1996. No 

surprise, then, that a prime concern of pro-government propaganda in both campaigns 

was to convey good news about the economy. According to the spirit of Hypothesis 1, 

therefore, exposure to public television must have made viewers’ evaluation of the state 

of the economy more favourable during both campaigns.   Hypothesis 2, again, suggests 

the opposite, i.e. that a boomerang effect occurred. As above, the large but theoretically 

uninteresting negative effect of the early-campaign evaluation is controlled for in the 

analysis of within-campaign changes. 

 

Table 4.2 about here 



 13

 

The 1994 results once again support Hypothesis 2: no matter how citizens felt about the 

economy at the beginning of the campaign, the more they watched public television, the 

less their economic evaluations became optimistic in the course of the campaign. In the 

1998 data, exposure to public television shows a positive but statistically non-significant 

effect on within-campaign changes of economic evaluations. Again, the findings suggest 

that the less blatant 1998 campaign on public television did less damage to the 

government’s chances for re-election than its 1994 counterpart. 

 

It might be speculated that all these seeming effects of public television broadcasts were 

merely spurious. Indeed, they could have been caused not so much by public television 

itself, but either by the real world events that it willy-nilly covered, or by some peculiar 

aspect of audience composition. However, when we added a host of socio-demographic 

and media exposure variables to the two equations, the impact of public television 

remained unchanged, and the respondents’ frequency of reading newspapers failed to 

register a significant effect (data not shown).x We conclude that it was the coverage of the 

public television (or the opposition’s reaction to it), rather than the composition of the 

audience or the real-world events covered by public television and newspapers alike, that 

can account for the apparent boomerang effect of public television broadcasts on short-

term attitude change. 

  

Ultimately, several explanations remain for the spectacular difference in campaign impact 

between the two elections. Since it differed in direction, and not just magnitude, the 1991-

94 media war probably offers a more plausible explanation than the mere difference of 

degree in how blatant the public television’s bias was in 1994 compared to 1998. A 



 14

plausible alternative is that viewers who could be offended by the overtly propagandistic 

coverage of public television had little choice but to watch it in 1994, while in 1998 they 

could simply switch to the private channels, thus reducing the backlash against public 

television coverage. Whichever explanation is best, they all find the reason for the 

boomerang effect in the extraordinary visibility of the underlying intent and bias in public 

television coverage. Where they disagree is over whether the extraordinary visibility was 

caused by the coverage itself, or by the media war, or by the lack of private television. 

Our next equation is designed to test Hypothesis 3. Did exposure to public television 

make viewers more likely to perceive the state of the election contests in ways conducive 

to a tactical swing away from the opposition and/or shift to the main government party? 

Support for Hypothesis 3 would be provided by a positive impact of public television 

exposure on perceptions that might have prompted a tactical bandwagon towards the main 

government party.xi 

 

In both elections, arguably the best chance for a tactical bandwagon to the main 

government party was created by a mistaken, but not unusual, perception of the relative 

standing of those parties that were actually trailing in the polls behind the MSZP – the 

biggest vote-getter in both years despite its defeat in 1998. In 1994, pro-government 

strategists presumably pondered the idea that some liberal voters might move their way if 

they had believed that only the MDF could prevent the left-wing MSZP winning the 

election. Consequently, our dependent variable was coded 1 for everyone who named 

MDF as the likely winner of the election, and -1 for everyone who named one of the 

liberal parties.xii Similarly, it only made good sense if the 1998 MSZP-campaign had 

portrayed the widely resented FKGP as the main challenger, rather than the far more 

popular Fidesz-MPP.xiii In reality, the latter was closing the gap in the polls with the main 



 15

government party, but prior to the election many citizens still deemed the FKGP more 

likely to win than Fidesz-MPP. Given the majoritarian aspects of the Hungarian electoral 

system, this misperception could no doubt benefit the government parties, and therefore 

our dependent variable for 1998 was coded 1 for everyone who named FKGP as the party 

most likely to win the election, and -1 for everyone who named Fidesz-MPP. 

 

Public television broadcast no polling information in either election, despite its ready 

availability. The polls reported in the press revealed, in both elections, a fairly widespread 

misperception in the public – exactly along the above lines – about the standing of the 

second and the third most popular parties. Thus, the withholding of polling information – 

though probably not the only means used to this effect – can be read as prima facie 

evidence that public television deliberately tried to confuse people about where the major 

competition to MSZP came from. 

 

Its success in manipulating popular perceptions can be judged from Table 4.3. The impact 

of public television exposure on the perception of the likely winner was in the expected 

direction in both years, and reached statistical significance in 1998. The explanation for 

the non-significance of the effect in 1994 might be that the pro-government campaign 

tried to spread a visibly self-serving message in that year, i.e. that the main government 

party was ahead of either of the two liberal parties. In comparison, the 1998 pro-

government message was more sophisticated, merely misrepresenting who was the 

strongest opposition force. 

 

Table 4.3 about here 

 



 16

Hypothesis 4 attributes a pro-governmental priming effect to public television broadcasts. 

This proposition is assessed with the help of the two interaction terms included in the 

fourth equation (see Table 4.4). The equation takes vote choice as the dependent variable, 

and controls for exposure to public television, perception of the likely winner, relevant 

issue attitudes, and early-campaign party affect and economic evaluations as well as their 

change during the campaign. Note that the sum of the Early-campaign Economic 

Evaluations and the Change in Economic Evaluations variables equals the Post-Campaign 

Economic Evaluations, i.e. the variable that, multiplied by Public TV Exposure, forms 

one of the two interaction terms focused on in the analysis. 

 

If, after controlling for the direct effect of its component parts, the interaction term 

registers a positive effect on vote choice, then the impact of post-campaign economic 

evaluations on the vote was bigger among frequent viewers of public television than 

among other voters. A negative effect of the same interaction term would imply the 

opposite: namely that among frequent viewers voting support for the main government 

party was less dependent on positive economic evaluations than among other citizens, and 

voting support for the main challenger was less dependent on negative economic 

evaluations. Both effects would constitute evidence of priming vote choices on particular 

kinds of considerations by public television, although the negative effect of the 

interaction term may be better described as “de-priming” on the economy, i.e. a reduction 

of the weight of economic evaluations in the vote function. 

 

However, the mere statistical significance of priming effects would only support 

Hypothesis 4 if the direction of priming had been consistent with the intentions of pro-

government campaigners. We can only infer intent indirectly. The 1994 MDF campaign 



 17

had a compelling reason to reduce the dependence of voting decisions on retrospective 

economic judgements: the latter, as we saw, were overwhelmingly negative. Indeed, the 

pro-governmental campaign on public television – arguably even more than the party’s 

own campaign – tried to prime voters’ decisions on another consideration: the perils and 

sins that can be associated with the communist past. While it was much debated by 

commentators whether priming in this direction could have possibly benefited the MDF 

in 1994, the inference that the intention and the attempt were present in the campaign was 

widely accepted. 

 

This helps to operationalise Hypothesis 4: in 1994, exposure to public television had to 

decrease the impact of economic evaluations on the vote, and increase the impact of anti-

communist attitudes. Anti-communist attitudes are measured by the issue attitude variable 

in the 1994 data. To assess the priming of voters by public television on this issue 

domain, the issues-with-exposure interaction term was entered into the equation. Note 

that the issue variable, and its interaction with exposure, will refer to an entirely different 

issue domain in the analysis of the 1998 data, reflecting a different campaign agenda. 

 

Table 4.4 about here 

 

The positive impact of the issues-with-exposure interaction term in 1994 signals that the 

more people watched television, the more likely anti-communists voted for the main 

government party – or at least not for MSZP – and the more likely pro-communist voters 

did the reverse.xiv The direct impact of economic evaluations on the vote appears to have 

been weak anyway – of course, they may have had a large indirect influence on the vote 

via party affect – but the effect further decreased proportionate to public television 



 18

exposure, as shown by the negative effect of the interaction term in Table 4.4. Thus, the 

results suggest that in 1994, pro-governmental priming of the vote on anti-communism 

rather than economics worked very much as intended, despite the boomerang effect of 

public television on other attitudes in the same year.  

 

Regarding 1998, it is not entirely clear whether government propagandists aimed at 

priming voters on economic performance or not. Popular evaluations of the economy 

were still predominantly negative (see above). Nevertheless, the MSZP seemed confident 

that the state of the economy was good enough to enable it to win the election. At any 

rate, its lacklustre 1998 campaign lacked clear issue content, apart from claiming success 

and competence in economic management. This emphasis may have primed voting 

decisions on the state of the economy. 

 

However, the main challenger did run an issue-oriented campaign in 1998. This may have 

reflected the greater opportunities than in 1994 to put across relatively complex 

opposition messages, via the new and non-partisan private television channels, but 

probably also on public television. In 1998, the opposition front-runner, Fidesz-MPP, 

called for higher welfare spending in particular areas, and for a stronger state more 

resolutely fighting corruption and promoting law and order (see Fowler 1998: 258-259). 

Two prominent issues covered by our data were the abolition of tuition fees in higher 

education and means-testing the eligibility for child-care allowance – i.e. to repeal two 

prominent innovations in the 1995 austerity package that did more than anything else to 

define the legacy of the 1994-98 socialist-liberal government. 

 



 19

Our data (not shown) reveal that on both issues an overwhelming majority in the public 

favoured the position of Fidesz-MPP over that of the government. Yet, the opposition 

campaign still faced an uphill battle. It had to explain that Fidesz – previously a strongly 

monetarist liberal party – had become a stauncher advocate than the MSZP of the 

cherished welfare provisions of the former communist regime. The dull way the 

campaign debates were organized on the public channels, and the relatively modest 

coverage of the opposition in the news programmes were certainly obstacles to this effort. 

Thus, public television served the main government party by hampering the 

communication of the opposition messages on these welfare state issues. 

 

Accordingly we operationalise Hypothesis 4 in the 1998 context the following way: 

exposure to the pro-governmental public television primed vote choices on the state of the 

economy, and reduced the impact of the two welfare state issues on voting support for the 

MSZP vs. the Fidesz-MPP. The issue attitudes variable, therefore, measures the 

respondents’ support for the unpopular governmental policies on child-care allowances 

and tuition fees. 

 

As Table 4.4 shows, public television primed vote choices largely as expected by the 

hypothesis. The main effect of the issue attitudes variable in 1998 was positive – i.e. the 

more voters agreed with the government’s line, the more likely they were to vote for the 

MSZP, and the less likely to vote for the main challenger advocating the repeal of these 

policies. This was only good news for the opposition, since the government’s position 

was very unpopular. Hence, only the MSZP benefited from the fact that the issue-with-

exposure interaction negatively influenced the vote: that is, the more people watched 

television, the less their votes were moved by the issues of child-care allowances and 



 20

university tuition fees. The impact of the other interaction term (economic evaluations 

with exposure) was positive, suggesting that the more one watched public television, the 

more likely one’s vote choice was directly influenced by economic evaluations. The 

significance level of the effect of the two interaction terms may seem less than 

impressive, but further checks suggest that the reported findings are robust.xv 

 

As in the case of all previous equations, we experimented with controlling for socio-

demographic and further media exposure variables, and also with a change in the coding 

of the dependent variable.xvi The relevant results remained the same (data not shown). 

Hence, we are reasonably confident that Hypothesis 4 is supported by the 1994 and 1998 

data, both with regard to economic evaluations and issue attitudes: public television 

primed voters on issues as the pro-government campaign desired. 

 

A brief look at the effects of the remaining variables in Table 4.4 completes our analysis. 

Naturally, party affect/support? had the greatest direct effect on vote in both elections. Its 

change during the campaign had a sizeable effect too, so public television’s impact on it 

(see Table 4.2) indirectly influenced vote choices too. The perception of the likely winner 

only affected vote choice in 1998, but not in 1994. It seems, then, that even if public 

television shaped these perceptions more strongly, this would not have benefited the main 

government party in 1994.xvii In 1998, however, the effect worked as expected. In the case 

of two voters with otherwise identical values on all independent variables, the one who 

thought that the widely resented FKGP would win became more likely to vote for the 

main government party and less likely to vote for Fidesz-MPP than the one who thought 

that the latter would win. Hence, public television’s impact on perceptions (see Table 4.3) 

yielded electoral payoffs for the MSZP in 1998. 



 21

 

Our most interesting finding concerns the direct impact of public television exposure on 

the vote – reaching statistical significance in 1994 only.xviii This negative effect signals 

that in 1994, among otherwise identical voters in terms of party affect/support? and so 

forth, those who watched more public television became less likely than others to vote for 

the main government party, and more likely to vote for the main challenger. Our theory 

explains this neatly. The media themselves became an issue directly bearing on the vote 

either because dissatisfied viewers could not switch to private channels, or because of the 

tone of the coverage itself, or because of the media war. The more one watched the public 

television, the more plausible and salient became the charges about governmental abuse 

of the media, and the more likely a defection from MDF was to follow. Hence the direct 

effect of exposure to public television on the vote. 

 

CONCLUSION 

In this chapter, we have argued that public television is likely to be a very central weapon 

in election campaigning in many new democracies. A relatively poor supply of campaign 

resources for parties and weak party loyalties in the electorate on the one hand, and likely 

governmental control of an unusually important channel of political communication on 

the other, make the partisan use and abuse of the media both highly likely and potentially 

a major political issue in itself. We outlined plausible reasons why an imprudently blatant 

use of this campaign device may actually hurt the re-election bid of incumbents. 

 

We offered some empirical tests of the proposition in the context of Hungarian elections 

and found some evidence for such boomerang effects. We also showed that these are not 

inevitable. In some contexts public television coverage did seem to help the pro-



 22

governmental campaign by increasing sympathy for the main government party and/or 

reducing sympathy for the main challenger, by priming vote choices on particular 

considerations as pro-government campaigners apparently wished, and by promoting such 

perceptions of the likely winner of the elections that could induce a tactical bandwagon to 

the incumbents in some sections of the electorate. Moreover, our theory seemed to offer 

sensible explanations of where, when, and in what respect the pro-governmental coverage 

of public television helps the incumbent’s campaign, and where it hurts it. 

 

Our preferred explanation for the contradictory effects of public television is that blatant 

propaganda backfires (probably through the reactions of the competitors that it triggers), 

while subtle messages may work. These are, of course, just hypotheses, distilled from a 

single case study. But they are anchored in our findings: boomerang effects of public 

television coverage occurred in the 1994 campaign, but not in 1998; even the generally 

unsuccessful 1994 campaign on public television achieved its intended priming effects; 

even the relatively subtle 1998 pro-governmental coverage failed to persuade voters about 

the rosy state of the economy; public television could impact on citizens’ perceptions of 

the likely winner when the pro-governmental message was more sophisticated, but not in 

1994, when it was more obviously self-serving. 

 

At a more general level, our reasoning implies that the fit between campaign resources on 

the one hand, and the chosen targets and methods on the other, influences 

campaign impact. Campaigners make choices with an eye on their resources, but 

some assets may facilitate counterproductive choices. Pursuing the matter still 

further, counterproductive choices may be attributed to the force of circumstances. 

After all, why was the pro-governmental bias of the Hungarian public television 



 23

so unwisely blatant in 1994? Lack of experience, or the absence of the checks and 

balances provided by competing channels may have been part of the story. But, 

then, why did the post-1998 centre-right government return to the high-handed 

interventionism of the 1990-94 governments? An often-heard justification of the 

media policies of the centre-right gives a plausible account. It argues that the (self-

)selection processes to elite positions under state-socialism were such that most 

journalists of the immediate post-communist era are natural partisans of the 

centre-left and the liberals. Consensual and laissez-faire policies would only 

sustain an imbalance that has to be combated by the right to improve its lot. In this 

light, the apparently counter-productive pro-governmental campaign on public 

television in 1994 could be seen as either the result of pursuing the long-term goal 

of transforming the media system at the expense of short-term vote-maximisation, 

or as a structurally induced misperception of strategic opportunities. In either case, 

the choices were just shifting shadows of slow-moving constraints. But they had 

their own effects.  

 

 

 

 



 24

Appendix: Data sets and variables 

The data used in the chapter are made available via the Hungarian data archive, TARKI. 

Random route samples of the adult population (1,200 respondents at a time) were 

interviewed with standardized questionnaires in April 1994 (about three weeks before the 

first round of the 1994 election), March 1998, and April 1998. The last two data sets 

(collected approximately six and three weeks before the first round of the 1998 election, 

respectively) are merged in the data analysis below. Between the first and second round 

of balloting, as many of the respondents in the pre-election interviews as could be reached 

were contacted again, with 719 and 1525 of them successfully re-interviewed in May 

1994 and May 1998, respectively. Only these respondents were included in the analyses 

reported here. The data were weighted so that in both years the weighted proportion of 40 

non-overlapping demographic groups (defined in terms of gender, age, urban vs. rural 

place of residence and education), and of the overlapping group of Budapest residents, 

corresponded to the findings of the 1996 micro-census by the Central Statistical Office. 

 

Variables: 

Public TV Exposure: frequency of watching the first channel of public television 

measured on a six- (in 1994 five-) point scale running from 0=never to 1=every 

day. 

Early-Campaign Party Affect: the difference between the respondent’s pre-election rating 

of the main government party (MDF in 1994, MSZP in 1998) and the main 

challenger party (MSZP in 1994, Fidesz-MPP in 1998) on a seven-point feeling 

thermometer. Positive values stand for more positive evaluation of the main 

government party than the main challenger. 



 25

Change in Party Affect: the difference between respondent’s Early-campaign Party Affect 

and a parallel measured derived from the post-election data. Positive values 

indicate that over time the difference became more favourable (or less 

unfavourable) for the incumbents. 

Early-Campaign Economic Evaluations: pre-election responses to ‘Do you think that in 

the last 12 months the economic situation (1) has got much worse, (2) has got 

somewhat worse, (3) stayed the same, (4) has got somewhat better, or (5) has got 

much better?’ 

Change in Economic Evaluations: the difference between the pre- and post-election 

retrospective economic evaluations (measured as described above), with positive 

values standing for change towards more favourable retrospective assessments. 

Post-Campaign Economic Evaluations in interaction with Public TV Exposure: the 

product of the two variables.  

Issue Position: respondents’ position on selected issues, with high values indicating more 

agreement with government than opposition. For 1994, the issue variable is the 

respondents’ rating of the importance of ‘removing former communists from 

positions of influence’ in the pre-election survey. For 1998, the issue scale runs 

from -10 to +10, and sums the original post-election responses, recorded on eleven 

point scales, to self-administered questions about respondents’ preferences 

between tuition-free higher education vs. cost-based tuition at universities, and 

universal vs. means-tested eligibility for child-care allowance. 

Issue Position in interaction with Public TV Exposure: the product of the two variables. 

Perception of the Likely Winner: the respondents’ pre-election response to a question 

about which party is going to win the election. In 1994, the responses were coded 



 26

as: 1=MDF, -1=SZDSZ or FIDESZ, 0=all else. In 1998, the responses were coded 

as: 1=FKGP, -1=Fidesz-MPP, 0=all else.  

Vote Choice: the respondents’ post-election recalls of which party list they voted for. To 

reflect the utility of the vote for pro-government campaigner, the 1994 responses 

were coded as: 1=MDF, 0=MSZP, 0.5=all else. In 1998, the responses were coded 

as: 1=MSZP, 0=Fidesz-MPP, 0.5=all else.  



 27

Table 4.1: The net impact of public television exposure on changes in party evaluations 
during the 1994 and 1998 campaigns 
 
 
 1994  1998 
 beta (sig.) beta (sig.) 
 
Public TV Exposure -.10 (.006)  .07 (.008) 
Early-Campaign Party Affect -.45 (.000) -.36 (.000) 
 
Adjusted R-square: .21  .13 
Number of cases in the analysis: 627  1330 
 
Note: Table entries are standardized regression coefficients (and their level of 
significance in parentheses) derived from regressing the Sympathy Change variable in the 
1994 and 1998 data sets, respectively, on the variables named in the table. 
 



 28

Table 4.2: The net impact of public television exposure on changes in retrospective 
economic evaluations during the 1994 and 1998 campaigns 
 
 
 1994  1998 
 beta (sig.) beta (sig.) 
 
Public TV Exposure -.13 (.000)  .02 (.437) 
Early-Campaign Party Affect  .14 (.000)  .13 (.000) 
Early-Campaign Economic Evaluations -.60 (.000) -.64 (.000) 
 
Adjusted R-square: .35  .38 
Number of cases in the analysis: 629  1324 
 
Note: Table entries are standardized regression coefficients (and their level of 
significance in parentheses) derived from regressing the Change in Economic Evaluations 
variable in the 1994 and 1998 data sets, respectively, on the variables named in the table. 
 
 



 29

Table 4.3: The net impact of public television exposure on perceptions of the likely 
winner during the 1994 and 1998 campaigns 
 
 
 1994  1998 
 beta (sig.) beta (sig.) 
 
Public TV Exposure .03 (.393) .06 (.014) 
Early-Campaign Party Affect .18 (.000) .18 (.000) 
 
Adjusted R-square: .03  .04 
Number of cases in the analysis: 652  1392 
 
Note: Table entries are standardized regression coefficients (and their level of 
significance in parentheses) derived from regressing Beliefs about the Race in the 1994 
and 1998 data sets, respectively, on the variables named in the table. 
 



 30

Table 4.4: Effects on the vote during the 1994 and 1998 campaigns 
 
 
 1994  1998 
 beta (sig.) beta (sig.) 
 
Public TV Exposure -.07 (.023) -.03 (.250) 
Early-Campaign Party Affect  .73 (.000)  .68 (.000) 
Change in Party Affect  .39 (.000)  .36 (.000) 
Perception of the Likely Winner -.01 (.796)  .10 (.000) 
Early-Campaign Economic Evaluations  .25 (.030) -.10 (.206) 
Change in Economic Evaluations  .36 (.014) -.11 (.194) 
Issue Position -.29 (.024)  .14 (.036) 
Post-Campaign Economic Evaluations 
     in interaction with Public TV Exposure -.26 (.019)  .13 (.070) 
Issue Position 
      in interaction with Public TV Exposure  .36 (.005) -.13 (.057) 
 
Adjusted R-square: .46  .46 
Number of cases in the analysis: 610  1265 
 
Note: Table entries are standardized regression coefficients (and their level of 
significance in parentheses) derived from regressing Vote Choice in the 1994 and 1998 
data sets, respectively, on the variables named in the table. 
 



 31

Notes 

 
i  On these terms, see chapters 7, 8, and 1, respectively. 

ii  Part of the explanation is the understandable lack in many new democracies of a 

culture of public service journalism, and the dominance of a ‘political advocate’ 

rather than ‘watchdog’ and ‘information provider’ role definition among 

journalists. 

iii  The topics were apparently selected with the consensus of the parties, and only 

included major policy areas, broadly corresponding to the jurisdiction of cabinet 

ministries. 

iv  We shall not deal with this event because it was in no way the initiative or under 

the control of the media personnel who staged the pro-government campaign on 

public television. At any rate, the debate took place ten days after the first round 

of the election, and one day after the last interviews were done for the post-

election wave of the 1998 survey. 

v  Other information sources were mentioned by just 7 per cent of the respondents. 

These data were made available to us by the Median Public Opinion and Market 

Research Institute, and refer to a random route sample (N=1200), weighted to 

match the demographic composition of the adult population. 

vi  In both years, 15-16 per cent could not answer, while the rest saw more or less 

bias in television coverage. The sources are the post-election waves of the studies 

described in the Appendix. 

vii  Most of the remaining respondents either could not positively answer these 

questions, or thought that the coverage was always fair and balanced. Ten per cent 

 



 32

 
in 1994, and 3 per cent in 1998 mentioned other parties as most favoured by the 

coverage. 

viii  Hungary has a mixed electoral system and the coalition alternatives, at least for 

informed actors, are exclusive and fairly clear in advance. The fate of the 

government is decided mainly in the single-member constituencies, in multi-

candidate yet essentially two-way races. In both 1994 and 1998, each party in the 

government coalition had its own candidates in all constituencies, but MDF in 

1994 and MSZP in 1998 was rightly expected to be the main vote-winners among 

the incumbents nearly everywhere. The erstwhile voters of the smaller parties 

were believed to have a relatively weak propensity to strategically rally behind the 

strongest candidate of their side in the second round. Thus, for someone interested 

in the survival of the government, votes for the main government party had the 

highest positive value, and votes for the main challenger party the most negative 

value. 

ix  The remaining respondents saw no change or did not know. The sources are the 

pre-election waves of the studies described in the Appendix. 

x  We used the following socio-demographic controls: gender, age, age squared, 

education, employment status, place of residence, log of family income, frequency 

of church attendance, and former communist party membership. The additional 

involvement variables were frequency of reading any newspaper with some 

political coverage, frequency of listening to radio news, interest in politics, and – 

in 1998 – frequency of watching any of the three main private television channels.  

 



 33

 
xi  We have no data on within-campaign changes in the perception of the likely 

winner. Therefore, early-campaign perceptions define the dependent variable. 

xii  This coding reflects the complexity of the strategic context. In some of the last 

polls, and in the election, SZDSZ came second and MDF third, but in most polls 

published in the months before the election FIDESZ – then SZDSZ’s chief partner 

in the liberal electoral alliance formed for the 1994 election – was in second place 

and MDF in third or fourth. 

xiii  This idea was so much in the air that foundations sympathizing with the Fidesz-

MPP even sponsored media polls to counter the mistaken impression. 

xiv  The estimated impact of the issues-with-exposure interaction is inflated by the 

obvious collinearity with the issue attitude variable, but when we removed the 

latter variable from the equation, the impact of the interaction term still remained 

positive and statistically significant (data not shown). 

xv  Given the inevitable multicollinearity between the interaction terms and their 

component parts, we re-estimated the equation by excluding three variables from 

the analysis: early-campaign economic evaluations, change of economic 

evaluations during the campaign, and issue attitudes on their own. Furthermore, 

the issues-with-exposure interaction term was altered to reflect that a drop, not an 

increase, is expected in the welfare state issues’ impact on the vote as public 

television exposure decreases. The new formula multiplied the issue attitudes 

variable by (1 - public television exposure), rather than by public television 

exposure. In the results so obtained (not shown), both with and without controls 

 



 34

 
for socio-demographic variables and further media exposure variables, the two 

interaction terms registered the same effects as in Table 4.4 but with p<.05. 

xvi  The alternative coding assumed that for partisans of the main government party, 

votes for allies were slightly better, and votes for smaller opposition parties 

slightly worse, than abstention. Accordingly, voters of possible allies were coded 

0.75, and voters of the possible allies of the main challenger as 0.25. 

xvii  Maybe there were simply too few voters who could have been persuaded to vote 

for the incumbents just for a fear of an MSZP-victory. 

xviii  The non-significant effect in 1998 is hardly a surprise: we would not expect mere 

watching of the programme to prompt a vote for the government. Rather, it should 

be through the impact of exposure on party affect, perceptions, issue concerns and 

so forth that we would expect pro-governmental coverage to boost behavioural 

support for the government. 


